BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Rekordforgalom az Art Baselen

A világ legnagyobb művészeti vásáraként nyilvántartott svájci Art Basel (AB) az idén ismét túlszárnyalta önmagát. A Rajna menti Bázelben június 14–18. között 37. alkalommal megrendezett AB-n 300, a világ minden tájáról érkezett galéria állított ki, és hozzávetőleg 300 millió dolláros, azaz bő 62 milliárd forintos forgalmat produkált a vásár öt napja alatt. A kínálat súlypontját továbbra is a kortárs és a modern művészet képezte, ahol a néhány ezer svájci frankos (1 frank = 178 forint) alkotásoktól a többmilliós klasszikus muzeális darabokig minden megtalálható volt. Csak a márciusban nyitó maastrichti TEFAF-nak (VG, 2006. február 27., 15. oldal) van az AB-hez hasonló nagyságú befolyása. Ugyanakkor a TEFAF elsősorban régebbi alkotásokra koncentrál, és az időbeli eltolódás is jelentős, ezért a két vásár érdekei nem ütköznek.

A repertoárban festmények, rajzok, szobrok, installációk, fotók, valamint számítógépes és videoművészeti alkotások egyaránt szerepeltek. Szakmai körökben a vásár után a festészet szerepének újbóli erősödéséről beszélnek: a gyűjtők és galeristák manapság egyre szívesebben fektetnek festményekbe. Ugyanakkor az idén 60 olyan projekt is szerepelt az Art Unlimited szekcióban, amely – főleg méretei miatt – szétfeszíti a galériák és múzeumok hagyományos kiállítási lehetőségeit.

Nincs könnyű helyzetben az, aki kiállítóként szeretne részt venni a vásáron. Alapítói – mindenekelőtt Ernst Beyeler, a legendás műgyűjtő és a világhírű Fondation Beyeler létrehozója – rendkívül szigorú feltételek megszabásával akarták hosszú távon megőrizni a magas színvonalat. Az idén pályázó 900 galériából csak a 300 legjobbat találta alkalmasnak a szakmai zsűri a részvételre. Az Art Baselen 11, többek között német, svájci, francia, amerikai, illetve svéd galéria alkotja azt az állandó szakmai grémiumot, amely teljhatalommal rendelkezik a jelentkezők elbírálásánál. A túljelentkezés minden évben közel háromszoros, és a tavaly pályázók 99 százaléka 2006-ban is próbálkozott. A vérfrissítés érdekében az idén bevezették az Art Premiere szekciót, amelyben 12, a legújabb generációt képviselő galéria mutathatta be kínálatát.

A hatalmas érdeklődés és a rendkívül szigorú részvételi feltételek miatt az Art Basellel egy időben most már minden évben két olyan rendezvény is fut a városban, amely a be nem jutott galériáknak kínál alternatív lehetőségeket: a LISTE és a VOLTAshow. A LISTE-t sokan az Art Baselhez vezető ugródeszkának tekintik, hiszen 16 tavalyi résztvevőjének sikerült az idén bejutni az áhított nagy vásárra. A friss galériák négy egymást követő évben vehetnek a részt a LISTE-n, utána a VOLTAshow, a tavalyi év újdonsága kínál számukra továbbra is bemutatkozási lehetőséget, ha a nagy ugrás még mindig nem sike rült. Mindkét alternatív vásár olyan dinamikus fejlődést mutat, hogy szakértők szerint néhány éven belül náluk is felmerülhet az exkluzív elit rendezvénnyé válás veszélye. Az Art Baselhez képest ugyan spártaiak a körülmények és informális a hangulat, ám ennek ellenére rendkívül nagy érdeklődést mutatnak mind a gyűjtők, mind a szakemberek.

A nagy értékű műveket vásárló magángyűjtők szerepe minden területen nagyon megnőtt az utóbbi időben – fejtette ki az Art Basel igazgatója, Samuel Keller a Basler Zeitungnak adott interjújában. Becslése szerint az elmúlt tíz évben négyszeresére nőtt a számuk; még nagyméretű installációkra vagy kísérleti alkotásokra is lehet vevőt találni. Keller szerint a piacot az amerikai és ázsiai kereslet határozza meg. Az igazgató állításait alátámasztani látszik egy érdekes adat is: a vásár idején 150 magánrepülőgép szállt le a basel-mühlhauseni repülőtéren, fizetőképes gyűjtőkkel a fedélzetén.

A 2002-ben alapított floridai Art Basel Miami Beach (ABMB) a svájci kiállítás tengerentúli testvérrendezvénye, amely az Egyesült Államok, sőt az egész amerikai kontinens legfontosabb képzőművészeti vásárának számít. Míg azonban Bázelben – vagy a Rajnán lejjebb, a novemberben nyitó kölni Art Cologne-on is – a hangsúly elsősorban konkrét szakmai kérdéseken és a műkereskedelmen van, az ABMB inkább egy medencés partikkal, koncertekkel és filmvetítésekkel tarkított társasági esemény. Az amerikai rendezők nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy a potenciális vásárlók kedvében járjanak. Az idén december 7–10. között rendezik meg a floridai összejövetelt, ahol 195 észak- és latin-amerikai, európai, ázsiai és afrikai galéria mutatja be közel 2000 művész alkotásait. A szervezők 2700 VIP-meghívottal számolnak. Ebből hat-hat gyűjtőt a galériák jelölhetnek meg, a fennmaradó helyek pedig a nagy, vásárlóképes múzeumok kurátorait illetik.

A 37. Art Basel

A 300 kiállítóhely elnyerésére közel 900 galéria pályázott

56 ezer látogató volt kíváncsi az ötnapos rendezvényre

A nemzetközi sajtó 2000 fővel képviseltette magát

A vásár becsült összforgalma 300 millió dollár volt

Egy négyzetméternyi kiállítófelület 450 svájci frankba (81 ezer forint) került

56 ezer látogató volt kíváncsi az ötnapos rendezvényre

A nemzetközi sajtó 2000 fővel képviseltette magát

A vásár becsült összforgalma 300 millió dollár volt

Egy négyzetméternyi kiállítófelület 450 svájci frankba (81 ezer forint) került-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.