A magyar kortárs művészet legfontosabb aukciója lesz a Sotheby’s november 15-i, New York-i árverése, ahol Fehér László Kisfiú című festményét is felkínálják a licitálóknak. Az aukciósház 40-60 ezer dollárra (8-12 millió forint) becsüli a mű értékét, így már akkor rekord születne, ha kikiáltási áron veszi meg valaki. A Sotheby’s és nagy riválisa, a Christie’s múlt héten tartott nagyszabású árverést impresszionista és modern művekből. A Christie’s 491 millió dolláros összbevétele csúcsot is döntött.
A Sotheby’s november 15-i aukcióján Fehér műve olyan nevekkel szerepel majd együtt, mint Roy Liechtenstein, Christo, Cindy Sherman, Jean Dubuffet vagy Andy Warhol. Ha a festmény sikeres lesz, az nemcsak Fehér László, de az egész kortárs magyar festészet szempontjából óriási áttörés lehet.
Más jellegű szenzációktól volt hangos a Christie’s november 8-i árverése. Minden idők harmadik legmagasabb, 88 millió dolláros vételárát fizették ki Gustav Klimt Adele Bloch-Bauer II című képéért. Pandanja, az Adele Bloch-Bauer I számít a rekordtartónak, amelyet 135 millió dollárért vásárolt meg Ronald Lauder kozmetikai nagyiparos – írja a The New York Times.
Súlyos problémák merültek fel egy másik rekordárat elért mű származásával kapcsolatban. Ernst Ludwig Kirchner német expresszionista festő Berlini utcajelenet című alkotása 38,1 millió dolláros leütési áron kelt el, ez az eddigi legnagyobb Kirchner-képért kiadott összeg. Németország viszont hevesen tiltakozott a mű értékesítése ellen. Berlin még nyáron visszaadta a képet a korábbi tulajdonosnak, egy a náci időkben üldözött zsidó családnak. A gond az, hogy a művet annak idején nem egyszerűen elvette, hanem 3 ezer birodalmi márkáért vásárolta meg a német állam a családtól. A visszaszolgáltatást elrendelő berlini polgármester ellen azóta büntetőpert is indítottak Németországban, mivel a jogászok álláspontja szerint a 3 ezer márka méltányos, legalábbis a korabeli piaci árnak tekinthető összeg, és ez ellentmond a polgármester magyarázatának, hogy 1937-ben „kényszereladás” történt.
A Christie’s aukciójának másik „nagy számát”, egy 60 millió dollárosra becsült Picasso-képet azonban visszavontak az árverésről, egy szintén Németországból érkező tiltakozás nyomán. Az Ángel Fernández de Sotót ábrázoló 1903-as portrét a berlini bankár, Paul von Mendelssohn-Bartholdy örököseinek kérésére vette ki a választékból az eladó. A berlini Moses-Mendelssohn Intézet beadványa szerint ugyanis az eredeti tulajdonost szintén kényszerítették a kép eladására a nemzetiszocialisták.
A Sotheby’s egy nappal korábbi, november 7-i árverése 239 millió dolláros összbevételt hozott, ez 60 millióval alacsonyabb a becsült legmagasabb eredményhez képest– írja a Bloomberg.
Paul Cézanne Csendélet virágokkal és gyömbércseréppel című festménye volt az árverés legdrágább vétele, 37 millió dolláros árral. Szintén magas áron, 31,1 millió dollárért jutott egy gyűjtő Amedeo Modigliani egy portréjához, amely A házmester fia címet viseli. Ez utóbbi összeg egyébként alaposan felülmúlta az eredetileg 18 millió dollárosra tett értékét. Az egyik legnagyobb kudarc ugyanakkor Claude Monet a trouville-i strandot ábrázoló képének kiállítása volt, amelyért 20 millió dolláros bevételt reméltek, ehhez képest senki nem akart a festményre licitálni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.