Ritkán fordul elő, hogy a képzőművészet iránt érdeklődők nem valamiféle szentélybe lépnek, hanem olyan termekbe, amelyekbe élet költözött. A Kogart Házban ez történik, vidám csörömpölés, kattogás fogadja a vendégeket. Aki látott már korábban is kiállítást Haraszty Istvántól (akit a szakmában mindenki csak Édeskének hív), tudhatja: hihetetlen precizitással és leleménnyel megszerkesztett, mozgó, forgó, átbillenő mobil szobrokról van szó. Most az életmű jelentős szelete, körülbelül 120 műve nézegethető együtt, továbbá Édeske művei mellett látható a művész gyűjteményéből is körülbelül 400 darab. A nemzetközileg is ismert szobrász ugyanis már négy évtizeddel ezelőtt elkezdte gyűjteni kortársaitól a műveket: volt, amelyiket elcserélte a saját szobrára, volt, amelyet ajándékba kapott, s volt, amelyet vásárolt, ahogy jó ideje ezzel is igyekszik segíteni például fiatal, tehetséges kortársait.
Ezek a mobil szobrok végtelen játékosságról és leleményességről tanúskodnak, továbbá a forgácsoló, véső, esztergáló és más munkát is maga végző művész ötletességéről és precizitásáról, s mindemellett még gondolati gazdagságról és humorról, iróniáról is. A tárlaton láthatunk olyan szobrot – ilyen a Szemforgatók –, amely néhány évvel ezelőtt aktuális politikai eseményekre reagált szellemesen, de itt van például az 1972-es Energiaátalakító egység (KGST) című munkája is.
A pazar életmű mellett a felső két szinten látható Édeske gyűjteményéből megközelítőleg 400, s a mennyiség mellett a sokszínűség miatt is nehéz dolga lehetett Fertőszögi Péternek, aki a tárlatokat rendezte. Akad itt ugyanis festmény, grafika, érem, szobor, kisplasztika, textil, fotó, installáció, s már néhány név is sokat elárul a gyűjteményről: Bak Imre, Barcsay Jenő, Borsos Miklós, Deim Pál, Fehér László, Gyarmathy Tihamér, Gyémánt László, Hencze Tamás, Konok Tamás, Korniss Dezső, Nádler István, Pauer Gyula, Schaár Erzsébet – hogy csak néhány jelentős alkotót említsünk. Itt Schaár Erzsébet 1972-es Egy kapcsolat című, bronzból készült műve és Schéner Mihály pásztoros képei a hatvanas évekből ugyanúgy megtalálják a helyüket, mint például egy újabb alkotás: Zsemlye Ildikó 2003-as Bronztája, ahol apró vonat halad át kicsi vágányon egy folyómeder felett.
Aki nem látta még ezt a jelentős kiállítást, ne hagyja ki, ilyen élményben ritkán lehet része az embernek.
Haraszty István (Édeske) szobrászművész és kortárs gyűjteménye, Kogart Ház (mind a három szinten), Budapest VI. ker., Andrássy út 112. Látogatható: 2007. március 9-ig, www.kogart.hu
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.