BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagybányai többség a Belvedere-nél

Magyar festők által a 20. század első harmadában készített festmények alkotják a kínálat legnagyobb részét a Belvedere 15. művészeti aukcióján március 31-én. Ezenkívül korábbi, illetve későbbi korszakokban készült munkák és plasztikák is találhatók az anyagban. A kalapács alá kerülő 210 alkotás összkikiáltási ára valamivel több mint 150 millió forint, ebből 31 mű indul egymillió forint felett.

Az alkotások többségét a Nagybánya szóval lehet a legjobban jellemezni, bár ez – a 20. század magyar művészetének történetét, annak súlypontjait ismerve – egyáltalán nem meglepő. A kínálatban az első, illetve második nagybányai generációhoz tartozó festők munkái mellett a Nyolcak alkotásai is megtalálhatók. Az említett első csoportot például Csók István és Ferenczy Károly képviseli, míg a nagybányai hagyományokkal szakító művészeket többek között Czóbel Béla, Márffy Ödön, Berény Róbert és Kernstok Károly. A plein air festészetet követi Csók Teknővájók című olaj-vászon festménye (74.), amely 3,8 milliós kikiáltási árral indul a Szent István téri árverésen. Ugyanez az induló ára Czóbel Béla Lány című festményének (94.), s alig marad el mögöttük Berény Róbert Üdülők című vászna (142.), 3,6 millió forinttal. Ez utóbbi sokalakos kompozíciót kiállították a Műcsarnok egyik, 1952-es kiállításán, majd szerepelt a BÁV 30. aukcióján is.

Kiemelt figyelmet érdemel Gulácsy Lajos Látomás című, kartonra festett olajképe (6.), hiszen ez a festmény az árverés legmagasabb, 9,5 millió forintos kikiáltási árú műve. A viszonylag kis méretű (45,5x70,5 cm) alkotás a hangulatvilágát és a tematikáját tekintve is beleillik a Gulácsy-képek sorába, hiszen a látomások visszaadása, a meseszerűség és a narancsos színvilág jellemző a fiatalon elhunyt művész munkáira. Egymillió forinttal alacsonyabb kikiáltási árról indul Pirk János Disputa a romok között Taorminában című olaj-vászon képe (11.). A szintén Nagybányáról induló, oda vissza-visszatérő Pirk 1936–1937-ben festette ezt a viszonylag nagy méretű vásznat, amikor állami ösztöndíjjal Itáliában tartózkodott. Ez az időszak mind a stílust, mind a tematikát tekintve erősen rányomta a bélyegét az akkoriban készült festményekre.

Párizs, a 20. század elejének legkiemelkedőbb művészeti központja sok magyar festőnek volt az otthona hosszabb-rövidebb ideig, s a kortárs francia festészet megismerése jó néhányuk számára kiindulópontot vagy fejlődési lehetőséget jelentett. Az aukción több képpel is megjelenő Rippl-Rónai József Párizsi utca forgatagában című, 7,5 millióról induló pasztellképe (56.) a nyüzsgő nagyvárost örökíti meg. Kezdetben Rippl-Rónai hatása alatt dolgozott Kádár Béla, majd tőle elszakadva a kortárs francia irányzatok, izmusok felé fordult. A művész formatanulmányainak hatását is mutatja az árverés 103. tétele, a Csendélet Csáky szoborral című tempera-karton festmény, 4,8 millió forintos kikiáltási árral.

Mattis Teutsch János színes, expresszionista korszaka után festette a Három férfi című művét (210.), amelyre 4,4 millió forinttól kezdhetünk licitálni. A mű letisztult formavilága, majdhogynem geometrikus absztrakciónak tűnő jellege nagyon jellemző a festőre, akinek heroikus freskótervei soha nem valósulhattak meg.

A 19. század végének festészetét többek között Kelety Gusztáv és Székely Bertalan képviseli; mindketten fontos szerepet játszottak a mai Képzőművészeti Egyetem elődjének történetében.

A kortárs festészet is megjelenik az árverési anyagban. Gyarmathy Tihamér Univerzum című, 1961-ben készült papírképe (79.) 280 ezer, Hincz Gyula Törekvés című vászna (80.) 440 ezer forintos kikiáltással a hatvanas-hetvenes évek művészetét képviseli. Az aukció legkésőbb készült alkotása, Fehér László Férfi vitorlással című, 1997-es olaj-vászon festménye (22.) 1,6 millió forintról indul.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.