Van egy formatervező, akinek a nevét itthon kevesen ismerik, s van egy építész, aki még kevésbé ismert Magyarországon. A két személy egy ember: a pécsi születésű Breuer Marcell (1902–1981), aki a 20. századi modernista építészet és bútortervezés kiemelkedő alakja. Sajnos azonban életművének egyetlen darabja sem köthető Magyarországhoz.
Breuer Marcell tanulmányait a weimari Bauhausban végezte Walter Gropiusnál, akinél az asztalosműhelyben bútortervezést tanult. 1926-ban a Bauhaus Dessauba költözött, ahová Gropius Breuert már tanárnak hívta. Ehhez az időszakhoz köthető Breuer nagy újítása: a fémvázas, úgynevezett csőbútor kifejlesztése (ilyen volt a képen látható Vaszilij-szék). Breuer ekkor vált különböző anyagú és formájú bútoraival a modern lakberendezés abszolút formatervezőjévé. 1934-ben megkísérelt hazatérni, ám a Magyar Építész Kamara nem vette fel a tagjai közé. Végül 1937-ben emigrált az Egyesült Államokba, ahol a Harvard Egyetem professzora lett, majd 1944-ben saját építészirodát nyitott. Amerikai tartózkodása jelenti életének második periódusát, amelyet kizárólag az építészetnek szentelt. Munkásságának máig érvényes tanulsága az a törekvése, hogy élhető építészeti és lakókörnyezetet igyekezett kialakítani, amelyben az ember igényei az elsődlegesek. Ezért időtállók az ő bútorai, épületei, amelyek a formai tisztaság és a kényelem jegyében születtek.
A Ludwig Múzeumban látható retrospektív kiállítás az első, amely egyforma figyelmet szentel Breuer Marcell különböző alkotói periódusainak, és egységes kontextusban mutatja be formatervezői munkásságának és építészeti tevékenységének kimagasló eredményeit. A németországi Vitra Design Museum tárlata 2002 óta járja a világ múzeumait, a kiállításon látható eredeti bútorok, katalógusok, rajzok, korabeli fotók, épületmakettek, tervrajzok és mozgóképek segítségével átfogó képet kaphatunk Breuer Marcell újító tevékenységéről.
A kiállítás első fele a felhasznált anyagok szerint tekinti át munkásságának majdnem mindegyik darabját. Ezt követően Breuer építészeti tevékenységébe nyerhetünk bepillantást. Breuer Marcell tervezett irodaépületeket, egyetemeket, templomokat, múzeumokat, lakóházakat, leginkább a fekvő téglalapot és a konzolmotívumot kedvelte. A legmaradandóbbat a családiház-építészetben alkotta, noha életművében olyan jelentős középületeket is találhatunk, mint például a párizsi UNESCO-székház vagy a New York-i Whitney Múzeum.
Talán ez az átfogó, a kivitelezésben Breuer Marcell térrendezői szellemiségéhez illeszkedő kiállítás végre a szülőhazájában is megismerteti a 20. század nagy formatervező és építész zsenijét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.