Jelentős, közel 80 százalékos profitnövekedést ért el tavaly a Merkantil csoport: adózott eredménye 6,2-ről 11 milliárd forint fölé emelkedett – ismertette a társaság eredményeit Kolossváry Ádám elnök-vezérigazgató tegnap sajtótájékoztatón. A Merkantil magyar számviteli szabályok szerinti, a külföldi leányokkal összesített mérlegfőösszege meghaladja a 440 milliárd forintot, ez a 2006-os 379 milliárdhoz képest 16 százalékos növekedést jelent.
A társaság gépjármű-finanszírozási eredményeiből az látszik, hogy bár a szerződések darabszáma valamivel visszaesett: 49 ezerről 46 ezerre, az egy autóra jutó kihelyezések (ezek főként új autók) összege viszont nőtt, így a kihelyezések értéke is. Míg 2006-ban az egy gépjárműre jutó kihelyezési összeg 1,8 millió forint volt, tavaly valamivel több mint 2 millió, a társaság kihelyezéseinek értéke pedig meghaladta a 93 milliárdot. Az év végi teljes záróállomány 237 milliárd fölé emelkedett 2007-ben.
A vezérigazgató beszámolt a csoport által kifizetett dílerjutalékok mértékéről is, amelyek évről évre folyamatosan növekednek: 2006-ban az egy autóra jutó jutalék 146 ezer, tavaly pedig 161 ezer forint volt, ez éves szinten 9 százalékos növekedést jelent. A Merkantil csoport 2007-ben több mint 7 milliárd forintot fizetett ki jutalékként ügynökeinek.
A hazai gyakorlattól eltérően a társaság ismertette a visszavett autóira vonatkozó adatait is, amely a 2005-ös csúcshoz képest folyamatos csökkenést mutat. Akkor 4380 szerződés dőlt be, 2006-ban már csak 3526, míg tavaly 2801 autó került vissza a finanszírozóhoz. Aránya a teljes portfólióra vetítve mindössze 1,44 százalék. Ennek kapcsán a vezérigazgató reagált Erdei Tamásnak, a bankszövetség elnökének a közelmúltban tett kijelentésére, miszerint a lízingpiacon akár az állami beavatkozás szükségességét sem tartja kizártnak, ha a piac önszabályozási gyakorlata nem oldja meg a jelenlegi problémákat. Kolossváry Ádám szerint kizárt, hogy a Magyarországon visszavett autók száma meghaladja vagy akár elérje a 30 ezret, mivel ők mint a legnagyobb autófinanszírozók is csupán 2801 autót vettek vissza 2007-ben. Mint mondja, ha a piac további 10 legnagyobb szereplője is legalább ennyi szerződést bontott volna fel (ami a portfóliók arányát tekintve valószínűtlen), akkor sem érné el ez a szám a 30 ezret. Szerinte a piac legnagyobb kockázata nem feltétlen az alacsony önrész, illetve a hosszú futamidő, hanem a társaságok nem megfelelő kockázatkezelése és későbbi monitoring tevékenysége. Az állami beavatkozás helyett azt javasolta, a cégek menedzsmentszinten kezeljék a problémát, emellett a piac transzparenciájára hívta fel a figyelmet.
A társaság régiós terjeszkedésének egyik jelentős lépése is lezárult tavaly: az OTP Leasing Romania megalapítása, amely 38 millió eurós mérlegfőösszeggel zárta a tavalyi évet. Az idén indul az OTP Leasing Srbija, amellett júliusra tervezik az ukrán cég beindítását, majd decemberig az orosz leány is megkezdené tevékenységét. Hosszú távon a Merkantil csoport a kazahsztáni piacra is belépne. Eladósorba került viszont a szlovák csoporttag, amelyet még az idén értékesítenek. Öt éven belül adózott nyereségük 20 százalékára a külföldi leányoktól számítanak. VV
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.