Pénz- és tőkepiac

Egyszerűbb a bankváltás

Jóval kisebb tortúrával jár ezentúl folyószámlaügyekben a bankváltás. A bankszövetség november elsejétől élő ajánlása valódi fogyasztóbarát ügyintézést ígér.

Elképzelhető azonban, hogy a régi pénzintézet egy kedvezőbb ajánlattal maradásra bírja a távozni készülőt. Vagyis az ügyfelet szolgáló egyszerűsítés, a mobilitás elősegítése növeli majd a bankok közötti versenyt, amelyet a Gazdasági Versenyhivatal már régóta szorgalmaz, és amely hatékonyságot, színvonalasabb szolgáltatást, csökkenő árakat eredményez.

Osváth Piroska, a Magyar Bankszövetség jogtanácsosa elmondta: az ajánláshoz csatlakozó bankok egymással együttműködve egyengetik az ügyfél útját. A folyamatban azonban a kiválasztott új pénzügyi szolgáltatóé a fő szerep, és teendőit a régi bank köteles elősegíteni. Az egyablakos ügyintézés révén az ügyfél a váltásnak a régi bankot érintő mozzanatait is az újnál intézheti el. Az ajánlásban rögzítettek természetesen az aláíró hitelintézetek között érvényesülnek, a körön kívül esőkre – vagyis az azoktól el-, illetve hozzájuk pártoló ügyfelekre – nem vonatkoznak. Mindenesetre eddig már tizenhárom bank csatlakozott a dokumentumhoz.

A szakemberek különösen fontosnak tartják az ajánlás versenygeneráló hatását. A bankváltási szándékot feltehetően az új bank kedvezőbb ajánlata váltja ki, amely a régit is üzleti megfontolásokra, előnyösebb konstrukciókra készteti. A bankszövetség folyamatosan figyelemmel kíséri az egyszerűsítés gyakorlatát, tapasztalatokat gyűjt, és azokhoz igazodva javasol változtatást, ha szükséges – mondta Osváth Piroska. A üdvözöl minden olyan lépést, amely az ügyfél üzleti érdekeit figyelembe veszi és elősegíti a verseny hatékonyságát – nyilatkozta Kováts Surd irodavezető-helyettes. Emlékeztetett: a versenyhivatal az év elején hozta nyilvánosságra, hogy a folyószámla-piaci verseny esetében a váltás nehézségei elsősorban az ajánlatok összehasonlíthatóságának hiányára, illetve az ügyintézés zökkenőire vezethetők vissza. Kifogásolta: a fogyasztók számára a folyószámla-szolgáltatás igénybevételénél nem állnak rendelkezésre olyan közérthető, az átlagemberek számára könnyen összehasonlítható információk, amelyek alapján racionális döntéseket hozhatnának. A versenyhatóság valószínűsítette, hogy az árak összehasonlíthatóságának javításával jelentős hatékonyságnövekedést lehetne elérni.

Ennek alapján javasolta összehasonlító weblap működtetését folyószámlatermékek esetén is, valamint – az ügyintézés egyszerűsítése érdekében – a számlákhoz kapcsolódó csoportos beszedési megbízások automatikus átirányítását folyószámlaváltáskor.
A civil fogyasztóvédők – mondhatni – állandóan hadban állnak a bankokkal, pénzügyi vállalkozásokkal.

Baranovszky György, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének ügyvezetője fenntartásokkal fogadta az egyszerűsített bankváltást. Úgy vélekedett: bár kétségkívül könnyebb lesz a fogyasztó dolga, sérülhetnek jogai az érte folyó versengésben, mégpedig az etikátlan reklámok, a félreérthető tájékoztatók által. Hangsúlyozta: alapvető feltétel, hogy az ügyfél hiteles, pontos és érthető információkhoz jusson. Ehhez nem elegendők a banki honlapok, már csak azért sem, mert a hazai fogyasztók jelentős hányada nem az internetről tájékozódik. A banki termékek ismertetői – akár füzetekről, szórólapokról, akár elektronikus információkról van szó – még mindig nem elég egyértelműek. Egyszerű üzenetekre van szükség – mondta Baranovszky György. VG

Előnyök

kényelmes az ügyfélnek

együttműködő bankok

hatékonyabb lesz a verseny

együttműködő bankok

hatékonyabb lesz a verseny -->

pénzügyi szolgáltató bankváltás Bank hitelintézet
Kapcsolódó cikkek