BUX 39,240.53
-1.65%
BUMIX 3,711.97
-1.12%
CETOP20 1,829.32
-2.80%
OTP 8,422
-0.78%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-5.75%
-1.73%
-1.49%
ZWACK 18,550
+1.09%
0.00%
ANY 1,570
-0.95%
RABA 1,095
+0.92%
0.00%
+0.63%
-3.12%
-0.94%
OPUS 165.8
-2.01%
+5.42%
-3.90%
0.00%
-3.19%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,918
-1.75%
-1.27%
ALTEO 2,370
-0.84%
+11.76%
-1.22%
EHEP 1,130
-5.83%
-0.83%
+0.89%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
-0.77%
0.00%
0.00%
-0.36%
+0.81%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
-0.27%
-3.12%
NAP 1,238
+1.48%
0.00%
-15.00%
Forrás
RND Solutions
Pénz- és tőkepiac

A pozitív adóslista nem szolgálja az ügyfelek érdekeit

Évek óta előkészítés alatt van a teljeskörű hitelinformációs rendszer, amely rendre az ombudsman aggályain akad el. A Banki Hiteltanácsadók és Kihelyezők Egyesülete vizsgálta a bevezetés mellett és ellen szóló érveket, illetve azt, hogy kinek az érdeke a bevezetés.

A korábbi BAR, jelenleg KHR lista alkalmazása felszínre hozott olyan véleményt, hogy a lista korlátozása mellett legyenek megjeleníthetőek azoknak az ügyfeleknek az adatai, akik átlag feletti hitelképességgel rendelkeznek, nincs fizetési késedelmük, és nem vállalaták túl magukat hitelekkel. Ez a javaslat pozitív adóslista néven került a köztudatba, és azt az előnyt várták tőle, hogy a rajta lévők ismert és ellenőrizhető adataik miatti alacsonyabb kockázat és átláthatóság eredményeképp gyorsabban, könnyebben, olcsóbban jussanak hitelhez.

Érdekes módon a javaslat mára igencsak megváltozott, miközben az érdekeltek igyekeznek összemosni a teljeskörű hitelinformációs rendszert a pozitív adóslistával. A valóságban azon kívül, aki működteti, és a költségeket bevételezi, senkinek nem pozitív az adóslista – szögezi le az egyesület. Különösen nem a fogyasztóknak, legyenek jó, vagy rossz adósok. Igazolja ezt, hogy az ombudsmant több bizottsági ülésen sem tudták meggyőzni a támogató képviselők arról, hogy a lista a lakosságnak előnyös lenne. 

A hiteltanácsadók szerint semmilyen garancia nincs arra, hogy olcsóbban, gyorsabban, egyszerűbben juthatna hitelhez az, aki a listán kedvező eredményeket mutat, ilyen vállalást egyik bank sem tett, az sem tisztázott, milyen rendezőelvek alapján történne a minősítés.
Az sem tisztázott, hogy ki állná a lista költségeit, valószínű, hogy az az ügyfeleken csapódna le. Súlyos aggályt vet fel, hogy a felkerülő adatok ügyfél által történő előzetes ellenőrzésére nincs lehetőség, illetve nem elfogadott adatokat tartalmaz.

A jelenlegi KHR lista egyik nagy hibája, hogy utólagosan értesítenek a felkerülésről, ezért hiba, tévedés esetén a végleges törlés szinte leküzdhetetlen akadályokba ütközik, sokaknak nincs is energiájuk végigjárni, ezért indok nélkül vannak a listán, de azt nem kifogásolják, illetve az ismert kézbesítési szabályok miatt tudomást sem szereznek a felkerülésről. Ez részben a sokat kifogásolt kézbesítési szabályok módosításával, részben úgy lenne elkerülhető, hogy előzetes értesítést küldene a lista kezelője a beérkezett adatról, és az ügyfélnek lehetne ideje és módja a bejegyzés előtt azt javíttatni, vagy nyom nélkül töröltetni.

Kijelenthető, hogy a teljeskörű hitelinformációs rendszer nem pozitív adóslista, nem szolgálja egyetlen ügyfélkör érdekeit, nem biztosítja az adat ellenőrzésének és elfogadásának jogát, ezért az adatok felkerülésének valóságtartalma megkérdőjelezhető, és bevezetésére nem érett sem a hazai fogyasztói tudatosság, sem a szolgáltatói szokások.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek