Alig 1300 gépjármű után fizettek kártérítést a biztosítók a május–júniusi viharok után. A kifizetett összeg azonban ehhez képest nem volt alacsony: mintegy 580 millió forintot tett ki. A legtöbb kártérítést az autós biztosítások területén piacvezető Allianznak kellett teljesítenie. A biztosító klienseinek a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) adatai szerint a viharok mintegy 274 millió forintnyi kárt okoztak, az árvíz pedig 53 milliónyit. A társaság eddig már 100 milliót fizetett ki a viharokban megsérült autók tulajdonosainak, de még legalább ugyanekkora összegről várja a beérkező számlákat – közölte lapunkkal Varga Béla, a cég kárszakmai és kárfelvételi igazgatója.
A második legtöbb kárigényt a Generalinál jelentették be, a Mabisz adatai szerint ezek összege június végére megközelítette a 160 millió forintot, és Zsombori Levente, a cég kárrendezési diví-ziójának a vezetője is úgy nyilatkozott lapunknak, hogy ezeket a károkat kifizették. A bronzérmes a kárkifizetések terén az Uniqa lett mintegy 75 millió forintnyi igénynyel. A többi biztosítónál mindössze néhány, esetleg néhány tízmillió forintra tehető a károk összege.
Az ítéletidő persze valószínűleg ennél lényegesen több autót rongált meg, és a kár is nagyobb, a biztosítók segítségére viszont csak azok az autótulajdonosok számíthattak, akiknek volt megfelelő casco biztosításuk. Még ilyen esetben is elvárják egyébként a biztosítók, hogy az autó tulajdonosa az általános gondosság szerinti feltételek alapján járjon el, például ne tárolja a gépjárművet ártéren az áradás ideje alatt – hívja fel a figyelmet Tóth István, az Union Biztosító igazgatósági tagja.
A cascopenetráció egyébként hazánkban elég alacsony, az autósok nagyjából negyedének van csak ilyen szerződése, ráadásul az sem mindegy, pontosan mit tartalmaz. A teljes körű cascók például minden esetben fizetnek ilyenkor, a részcascóknál viszont már kérdéses lehet, hogy az adott káresemény a szerződés szerint biztosítási eseménynek számít-e. A mindössze lopásra kötöttek például értelemszerűen nem fizetnek a viharkárok után. Az olyan részcascók pedig, amelyek totálkárfedezettel rendelkeznek, csak olyankor térítik meg a kárt, ha a vihar akkora sérülést okozott az autóban, hogy annak helyreállítása már nem lenne gazdaságos.
A legtöbb kár azonban azért nem ilyen, a helyreállítás költségei viszont magasak. Átlagosan 370 ezer forintos kár keletkezett az ügyfeleinknél, de a szórás 200–600 ezer forint közé esik – mondja Vereczki András, az Aegon Magyarország vezérigazgató-helyettese. Más biztosítóknál is hasonlóak a kárösszegek, jellemzően több százezer forintot tesznek ki. A jellemző sérülések között a biztosítók megemlítik azokat az eseteket, amikor a vihar miatt faágak, tetőről lehulló cserepek, kidőlő oszlopok zuhannak az autóra. Szintén komoly kárt tud okozni a kocsi fényezésében és karosszériájában a jégeső, emellett a garázsba beömlő vagy az autót más módon elárasztó víz is megrongálhatja a gépjárművet. VG