A tavalyi erős visszaesés után a magához térés kezdeti jeleit mutatja a hazai flottafinanszírozási piac. A Magyar Lízingszövetség adatai szerint a második negyedévben 11,2 milliárd forint értékben finanszíroztak flottákat a hazai lízingcégek, ez mind a bázisidőszakihoz, mind az előző negyedévihez képest bő 40 százalékos növekedést jelent. A körülményekhez képest jó második három hónapnak köszönhetően az első féléves viszszaesés is elviselhető mértékű a lízingpiac egyéb szegmenseihez képest, alig érte el a 7 százalékot.
A piacon érdekelt, nagyjából tucatnyi lízingcég kilátásai szempontjából kedvező, hogy a válság nyomán terjedésnek indult használt gépkocsik finanszírozása visszaszorulóban van, aránya az első fél évben már csak 4 százalékot ért el. Emellett a hitelkihelyezések gyakorlatilag megszűntek az ágazatban, és a finanszírozásban nagyjából egyharmadnyi részt képviselő pénzügyi lízing részaránya kissé emelkedett az első hat hónapban.
A flottafinanszírozás növekedési kilátásait szintén javítja, hogy a hazai cégek egyre nagyobb hányadánál válik esedékessé a gépjárműpark cseréje, hiszen a krízis nyomán sokan elhalasztották ilyen jellegű beruházásaikat. Az öregedő flották fenntartása viszont egyre gazdaságtalanabb. A KBC Autolease tartós bérletbe adott, felső középkategóriás vezetői autóra végzett számításai szerint 120 ezer megtett kilométer után vagy négyéves kor felett az éves szervizdíj 25-30 százalékkal nő meg.
A válság hatására pedig kismértékben bár, de a céges flottáknál is nő a gépkocsik átlagéletkora. A korábban jellemző hároméves futamidő ma már a négy év felé kezd eltolódni, jelenleg 3,6 év környékén mozog.
„A céges autók mintegy 30 százaléka operatív lízing keretében kerül a vállalkozásokhoz. Ennek a finanszírozási formának az a lényege, hogy a gépjármű a bérbeadó tulajdonában marad, és az autó szervizelésével kapcsolatos minden költség őt terheli. A teljes körű flottakezelést végző cégek többnyire az autóhoz kapcsolódó összes szervizelési feladatot vállalják. Ha viszont nagyobb futásteljesítményre kötik meg a tartós bérleti szerződést, az a szervizdíjak növekedését vonja maga után, s ezt a flottakezelők csak magasabb havi díj mellett vállalják. Másrészt a bérleti időszak végén a flottakezelők a gépjárműveket értékesítik, és a fiatalabb, kevesebbet futott autókra magasabb árakat érhetnek el a használtautó-piacon. Ez a bérbevevő számára új szerződéseknél, középtávon alacsonyabb havi díjat jelenthet” – mutatott rá Zs. Nagy István, a KBC Autolease üzletág- igazgatója. VG