Pénz- és tőkepiac

Tovább pang a gépjárműhitel-piac

Továbbra is nagyon kevés gépjárműhitelt tudnak folyósítani a magyarországi bankok. A kereslet és a kínálat korlátai mellett a lízing térnyerése is akadályozza a piac fellendülését.

Mindössze 1,29 milliárd forint új gépjárműhitelt helyeztek ki januárban a magyar bankok a háztartásoknak – derül ki az MNB adataiból. Tavaly egész évben 19,6 milliárd forint gépjárműhitelt folyósítottak, ami havi átlagban 1,6 milliárdos finanszírozást jelent. Három évvel korábban, 2008-ban még 85 milliárd forint felett volt csak a svájci frankban nyújtott gépjárműhitelek összege.

A kihelyezések komoly viszszaesése egyelőre nem látszik a teljes hitelállományon. Annak ingadozásai ugyanis szinte teljes egészében a forint árfolyamának mozgását tükrözik. A lakossági gépjárműhitelek mintegy 80 százalékát ugyanis még mindig svájci frankban könyvelik, és a deviza árfolyama tavaly csaknem 15 százalékkal emelkedett, ez pedig a hitelállomány legalább 12 százalékos felértékelődését okozta. Az állomány januári visszaesését viszont a forint frankkal szembeni erősödése magyarázza.

A járműhitelek piacának pangásához több tényező is hozzájárult. A növekvő és a csökkenő reálkeresetek az átlagosnál is jobban mérséklik a járműhitelek iránti keresletet. A gépkocsivásárlás ugyanis azon kiadások közé tartozik, amelyet elsőként halaszt el egy mind nehezebb pénzügyi helyzetben lévő háztartás. Ráadásul a korlátozottabbá vált források, illetve a romló portfóliók miatt a piaci szereplők aktivitása is jelentősen csökkent.

Korlátozást jelent a körültekintő lakossági hitelezésről szóló, tavalyelőtt hatályba léptetett kormányrendelet is. A szerint ugyanis forintalapú hitelszerződésnél legalább 25, pénzügyi lízingnél 20 százalék önerő szükséges az adósjelölt részéről, devizaalapú konstrukcióknál pedig sokkal magasabb a limit. Emellett a futamidőt is 84 hónapban maximálta a jogszabály, holott korábban akár 10 éves konstrukciók is elérhetők voltak.
A gépjárműhitelek visszaeséséhez vezetett a lízing térnyerése is.

A Magyar Lízingszövetség adatai szerint 2008-ig a járműfinanszírozás több mint 80 százalékát a hitelezés adata, miközben a lízing 20 százaléknál kisebb szerephez jutott. Azóta viszont folyamatosan nő a lízingben történő finanszírozások aránya. Tavalyelőtt év közepén érte el a lízing aránya az 50 százalékot a gépjármű-finanszírozásban, tavaly pedig már 60 százalék felettire bővült, így a hitelezés szerepe 40 százalék alatti szintre szorult vissza.

Az üzletág kilátásai továbbra sem kedvezők. Az általános forgalmi növelése és az ágazati különadók bevezetése az árak emelkedését, személyi jövedelemadó szabályainak módosítása a reálbérek csökkenését, a egészségügyi rendszerben és a közlekedésben alkalmazott megszorítások pedig a háztartások kiadásainak növekedését okozhatja. Ezért várhatóan egyre kevesebben vesznek hitelből járműveket. Emellett a bankok hitelezési képessége és hajlandósága is csökken. Az előző év végén drágábbá és nehezebbé vált a forrásszerzés a magyar hitelintézetek számára. A jegybank legfrissebb, januári hitelezési felmérése szerint várhatóan a hitelek feltételeinek további szigorításával reagálnak majd a bankok a gazdasági kilátások romlására.

Világgazdaság-->

kamatozás Bank autóhitel gépjárműhitel
Kapcsolódó cikkek