BUX 42,096.43
+1.50%
BUMIX 3,963.17
+1.63%
CETOP20 1,970.31
0.00%
OTP 10,055
-2.28%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+0.85%
-0.61%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,610
+0.62%
RABA 1,190
+3.03%
0.00%
-0.61%
+6.85%
0.00%
OPUS 191.8
+4.24%
+12.00%
0.00%
0.00%
+2.47%
OTT1 149.2
0.00%
+4.04%
MOL 2,728
+0.44%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
-9.09%
+0.60%
EHEP 1,550
+2.31%
0.00%
+0.77%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.86%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
-4.42%
0.00%
+1.48%
+7.14%
+3.75%
NUTEX 11.55
-4.55%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
+4.55%
NAP 1,180
+0.68%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Pénz- és tőkepiac

A kicsiket keresik a bankok

A közép-kelet-európai bankszektor szereplői új növekedési lehetőségeket keresnek. A bővülés új útja a mikrovállalati szegmens lehet.

A bankok körében korábban nem sokra tartott mikrovállalkozások lehetnek a következő olyan szegmens, amelyre ráröppenhetnek a hitelintézetek – állítja a Roland Berger Strategy Consultants és az Efma nemrégiben publikált tanulmánya, amelyet a pénzintézetek kelet-közép-európai mikrovállalati lehetőségeiről készítettek. A KBC támogatásával elkészült tanulmány szerint a régióban a bankok növekedésének egyik új iránya lehet a mikrovállalatok finanszírozásának és kiszolgálásának bővülése. Áttörés várható a következő években ezen a területen, mivel a mikrovállalati szegmens egyre érettebbé, változatosabbá és értékesebbé válik a régióban – mondja Marko Voljč, a KBC Csoport közép-európai és oroszországi vezérigazgatója.

A mikrovállalatok a hagyományos banki vállalati ügyfélkörtől eltérően viselkednek és működnek, a tanulmány szerint ez három területen jelent kihívást a régió bankjainak, a mikrovállalati stratégia megalkotásában, egy új típusú kockázatmenedzsment kialakításában és a keresztértékesítések erősítésében. A bankoknak érdemes lehet bizonyos speciális mikrovállalati körökre külön stratégiát létrehozniuk. Egyes országokban lehetnek helyi sajátosságok ezen a téren, ilyen például a kiemelt jelentőségű szállodai-rekreációs alszegmens Horvátországban, a legtöbb országban viszont mind számosságát, mind forgalmát tekintve az egészségügyi szolgáltatások területe – háziorvosok, patikák, fogorvosi praxisok, állatorvosok – a legnagyobb, így várhatóan a régió bankjainál ez lesz az egyik legfontosabb alszegmens. Több iparágban viszont a tanulmány szerint nem érdemes speciális termékeket vagy kiszolgálást nyújtani, mert mind az ügyfél, mind a bank számára az a költségtakarékos megoldás, ha az ügyfél mások számára is elérhető termékeket vagy elektronikus csatornákat választ.

Egyelőre viszont a vizsgálatba bevont 12 ország több mint 20 bankjában megkérdezett 50 vezető elmondása szerint a bankok alig egyharmada rendelkezik részletesen kidolgozott mikrovállalati stratégiával. Magyarországon jelenleg a legtöbb banknak nincsenek dedikált mikrovállalati tanácsadói. A piac jelenlegi érettsége mellett a K&H-nál is a kis- és középvállalkozásokkal is foglalkozó munkatársak látják el ezt a feladatot. „Termékszinten azonban már megjelennek a mikrovállalatok számára készített megoldások: számlacsomagok, vagy például olyan termékek, mint az orvosoknak az OEP által folyósított összegek nyilvántartására szolgáló letéti számla. Jellemzően mikrovállalati igényeket elégítenek ki a Jeremie Program keretében nyújtott hitelek is” – mondja Bába Ágnes, a K&H Bank lakossági banki divízióért felelős vezérigazgató-helyettese.


A tanulmány szerint a pénzintézetek számára jelentős növekedést jelenthet a keresztértékesítési lehetőségek jobb kihasználása, amikor a bankok a mikrovállalatok tulajdonosainak magán és üzleti igényeit is kiszolgálják. A bankok több mint háromnegyede rendelkezik ilyen ajánlatokkal, de ezek túlnyomó többsége csak ad-hoc kampányok részeként jelenik meg a piacon. Előre tervezetten mindössze 15 százalékuk fejleszt a keresztértékesítésnek megfelelő termékeket.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek