BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nőni kezdett a kgfb díja

A direkt kárrendezés a fogyasztóknak is kedvezne - állítja Simon Zsolt, a Generali üzletág-igazgatója.

– Az idén hat év után először nőni kezdtek a gépjármű-felelősségbiztosítási (gfb) díjak. Minek köszönhető ez?
– Az idei az első olyan év, amikor évközben is hirdethetnek díjat a biztosítók, a liberalizációt pedig komoly vita előzte meg, hogy vajon ennek hatására emelkednek-e majd a díjak. Úgy látom, az egyes cégeknél eltérőek a stratégiák, a biztosítók egyik fele változtatott a díjakon, a másik fele viszont – leszámítva a PSZÁF által előírt módosításokat – nem, helyette a szolgáltatásai körét bővítette. Az összkép alapján enyhe díjemelkedés történt, ugyanakkor voltak szegmensek, amelyekben díjcsökkenést tapasztaltunk. Az esetleges díjemelkedés viszont semmiképpen sem annak köszönhető, hogy bevezették az év közbeni tarifahirdetést, hanem annak, hogy Magyarországon volt a legalacsonyabb az átlagos gfb-díj a régióban, enyhe emelésük már elkerülhetetlenné vált.

– A pénzügyi felügyelet számos biztosítót – köztük a Generalit is – újbóli díjhirdetésre kötelezett a kármentességi kedvezmények miatt. Miért jelentetett meg ennyi cég hibás tarifát?
– A kártörténet a legfontosabb paraméter a gfb-nél, a biztosítók szerint ennek a használatát is liberalizálni kellene. Jelenleg kizárólag a törvényileg megszabott bonus-malus fokozatokat használhatjuk, míg Európa számos országában nincs ilyen előírás, a biztosítók a saját maguk által kialakított bonus-malus rendszereket működtetik.

– Az idei gfb-kampányban mire lehet számítani a díjakat illetően?
– Az elmúlt három évben mindig arra számítottam, hogy elindul valamilyen díjemelkedés, de ez a piaci versenyhelyzet miatt sosem következett be. Most viszont a piaci szereplők egy része már tényleg eljutott arra a szintre, hogy kénytelen díjat emelni, így ősszel enyhe növekedés jöhet.

– A kárhányadok hogyan alakulnak a szegmensben?
– Az elmúlt években a kárgyakoriságok országos szinten csökkentek, ami részben a válságra vezethető vissza. Az emberek kevesebbet használják az autóikat, és a szigorúbb büntetési tételek miatt is óvatosabban vezetnek. Ennek eredményeként kevesebb kár történik, ugyanakkor a piaci díjak nagyobb mértékben csökkentek az utóbbi években, mint a kárgyakoriságok, így a gfb profitabilitása sokat romlott.

– Évek óta beszélnek a biztosítók arról, hogy jó lenne bevezetni Magyarországon a direkt kárrendezést. Ez a törekvés hol tart most?
– Több éve napirenden van ez a téma a Mabiszon belül, hiszen Európa-szerte számos országban jól működik ez a rendszer. A Generali a maga részéről készen áll a direkt kárrendezésre. Azt gondolom, előbb-utóbb születik egy egységes álláspont, ami alapján a biztosítók javaslatot tehetnek a törvényhozás számára. Egy ilyen jogszabály a fogyasztóknak is kedvezne, hiszen jelenleg a fogyasztóvédelem kapcsán általában csak azt veszik figyelembe, hogy aki fizeti a biztosítást, az jól járjon, számára olcsó legyen. Van azonban egy másik fogyasztó is, a károsult, akinek szintén oda kellene figyelni az érdekeire. A direkt kárrendezés – amely alapján a kötelező szerződője károsultként is a saját biztosítójánál rendeztetheti a kárát – alapvetően rendezheti át a gfb piacot, hiszen érdekeltté teszi az autósokat abban, hogy maguknak és ne egy harmadik félnek válasszanak biztosítót. Ezzel az árverseny mellett előtérbe kerülhet a biztosítók közötti szolgáltatási verseny is.

Simon Zsolt

1998.07–2002.09 Generali, termékfejlesztő

2002.09–2011.08 Generali, termékfejlesztési csoportvezető

2005.07–2008.12 mellékállásban aktuárius a Quaestor Országos Magánnyugdíjpénztárnál

2007.09–2012.04 Genertel, vezető aktuárius

2011.08– Generali, gépjárműosztály-vezető, majd üzletágigazgató

2002.09–2011.08 Generali, termékfejlesztési csoportvezető

2005.07–2008.12 mellékállásban aktuárius a Quaestor Országos Magánnyugdíjpénztárnál

2007.09–2012.04 Genertel, vezető aktuárius

2011.08– Generali, gépjárműosztály-vezető, majd üzletágigazgató -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.