BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Közös pénzből egyéni siker

Minden idők egyik legsikeresebb és leghíresebb közösségi finanszírozós kampányát a Pebble nevű okosóra tudhatja a magáénak

A projektre 2 óra alatt összedobták a rajongók az eredetileg tervezett összeget, 100 ezer dollárt. Sőt, 6 nap alatt 4,7 millió dollár gyűlt össze az óra tömeggyártására. A legelső közösségi finanszírozás 400 évvel ezelőtt volt, akkor könyvek nyomtatásához gyűjtöttek, míg a talán legismertebb ilyen típusú projekt a New York-i Szabadság-szobor elkészíttetése volt. A hazai ötletek közül a legtöbb pénzt egy gyűrűbe oltott óra, a Ring Clock „kalapozta össze” a közelmúltban. A világ egyik vezető crowdfunding portálján 389 ezer dollár jött össze októberben a rendelkezésükre álló másfél hónap alatt. Ezzel minden idők legeredményesebb magyar közösségi finanszírozási kampányát mondhatják magukénak az ötletgazdák. Magyarországon is működik már néhány crowdfunding, azaz közösségi finanszírozás alapú oldal. Azonban a rajtuk keresztül gyűjtött támogatások összege még mindig fényévekre van attól, mint amit az Egyesült Államokban vagy akár tőlünk nyugatabbra tapasztalhatunk. Nálunk a néhány ezer forintos gyűjtés már sikernek számít (és nem jelenti feltétlenül a projekt megvalósulását), míg ez külföldön dollárban sem számít különlegesnek. Ez természetesen az országok méretbeli különbségeivel is magyarázható, azonban ez a fajta finanszírozási forma még nem nagyon ivódott be a kultúránkba. Még mindig szívesebben szavazunk különböző tv-show-kba emelt díjas SMS-ben, mintsem egy hasznos közösségi, akár bennünket is érintő projektet támogatnánk azzal a pár száz forinttal. Jó hír viszont, hogy a külföldi oldalakon népszerűek a magyar projektek is. Ilyen volt az előbb említett gyűrűóra az Indiegogon, vagy az amerikai Kickstarteren a 12 ezer dollárt összegyűjtő magyar Geogebra szoftverfejlesztő. „A crowdfundingnak a kisebb-nagyobb támogatások megszerzése, projektek finanszírozása és a kvázi ingyenes reklám mellett több hozadéka is van” – hangsúlyozza az M27 ABSOLVO tanácsadója, a crowdfunding.blog.hu társszerzője. Regőci Bence szerint a startupok ezáltal visszajelzést kaphatnak a célközönségüktől, kampányuk számos híroldalon és a közösségi médiában is megjelenhet, valamint erősebb kapcsolatot érhetnek el potenciális fogyasztóikkal is. Ezen portálok használata teljesen ingyenes, jutalékot csak abban az esetben kell fizetni, ha összegyűlt a kívánt pénz a projekt finanszírozására. A jutalék általában a tervezett összeg 3-5 százaléka. Hogy mennyire lehet sikeres egy projekt nehéz elsőre megjósolni. Viszont négy órával a feltöltés után egy svájci egyetem kutatói közösségi médiás aktivitások alapján legalább 76 százalékos pontossággal már meg tudják mondani, sikeres lesz-e egy ötlet. „A crowdfundingot ezért érdemes számításba venni lehetőségként a marketing terv elkészítésénél, és erre akár alapozni is lehet még akkor is, ha csak a kívánt összeg töredékét sikerül összeszedni. A jelenlét „melléktermékei” sokkal többet érhetnek” – teszi még hozzá az M27 szakértője.

A közösség pénze

A crowdfunding jelenlegi formája a 2000-es évek elején alakult ki az USA-ban, de maga a közösségi finanszírozás nem teljesen új keletű, már a 17. században is használták könyvek kiadásának finanszírozására. Lényege, hogy bárkinek lehetőséget ad arra, hogy kreatív ötletének megvalósításához támogatókat találjon. Legyen szó filmről, zenei albumról, egy új termék kifejlesztéséről vagy egyéni célokról (pl. egyetem, utazás), a portálokra felkerülő projektek finanszírozásához bárki hozzájárulhat, ha lát bennük fantáziát.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.