BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Biztosítók: csalóka növekedés

Az élet- és a nem életbiztosítási díjbevétel is nőtt tavaly a hazai biztosítási szektorban, ha viszont levonnánk a biztosítási adót, és megnézzük a korrigált mutatókat, a számok már a forgalom csökkenését jelzik

Tavaly 810,2 milliárd forintos díjbevételt könyvelhettek el a hazai biztosítók a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) adatai szerint, ez 5,5 százalékkal magasabb a 2012-esnél. Ez jó hír, hiszen utoljára 2010-ben növekedett a piaci szereplők forgalma, 2011-ben és 2012-ben is csökkentek a díjbevételek.

A nem életbiztosítási ágban is megállt a zsugorodás, tavaly 377,5 milliárd forint volt a szektor díjbevétele, ez 2,3 százalékkal magasabb a 2012-esnél. A nem életágban utoljára 2008-ban fordult elő, hogy növekedett a díjbevétel, azóta folyamatosan csökkent a piac mérete nem kis részben a gépjármű-biztosítások visszaesése miatt. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) díjbevételek összege tavaly 82 milliárd forint volt, ez 1,8 százalékkal elmaradt ugyan a 2012-estől, de a visszaesés már nem olyan drámai, mint a megelőző években. A casco-piacon is lassult a visszaesés üteme, a díjbevétel 2,55 százalékkal zsugorodott tavaly, 61 milliárd forintot tett ki. Más szegmensekben, például a baleset-, a betegség vagy az általános felelősségbiztosítások területén pedig ugyanekkor díjbevétel-növekedés volt.

Az öröm mégsem lehet teljes, mivel 2013-ban ezekre a termékekre biztosítási adót vetettek ki, amelynek mértéke a biztosítások többségénél 10, a cascónál 15 százalékos volt, a bruttó díjakban pedig ez az adó is benne van. Ha ezektől az adóktól megtisztítanánk a nem élet szektor díjbevételét, 348 milliárd forint körüli összeget kapnánk, ami 5,7 százalékos visszaesést jelent 2012-höz képest. Szintén kedvezőtlenül hathatott a vagyonbiztosításokra, hogy tavaly nőtt a kárkifizetések volumene, 212,2 milliárd forintot fizettek ki a nem élet ágban, ez 5 milliárd forinttal magasabb a 2012-esnél. A kgfb esetében különösen durván megemelkedett a kárráfordítás, tavaly 77,3 milliárd forintot fizettek ki a biztosítók, míg egy évvel korábban csak 66,6 milliárd forint volt a kár.

Az életágon is nőtt a díjbevétel, 432,7 milliárd forint értékben adtak el a biztosítók életbiztosításokat, ami 8,5 százalékkal magasabb a 2012-esnél. Ez az adat is csak első látásra kedvező, a növekedés ugyanis kizárólag az egyszeri és eseti díjas konstrukcióknak volt köszönhető, a biztosítók számára hosszú távon kiszámítható jövedelmet biztosító rendszeres díjas életbiztosítások díjbevétele csökkent 2012-höz képest. A korrigált életbiztosítási díjbevétel is zsugorodott tavaly, nem érte el a 275 milliárd forintot, ami hétéves mélypontnak felel meg.

Jó hír lehet első látásra az is, hogy a kárráfordítás – ami az életbiztosítási ágazatban a visszavásárolt és lejárt biztosítások utáni kifizetést is jelenti – csökkent tavaly. Ebben viszont az is szerepet játszhatott, hogy 2013-ban nem volt végtörlesztés, így a devizahitelüktől szabadulni próbáló biztosítottak nem vásárolták vissza a kötvényeiket.

Erősödő középmezőny

A nagy biztosítótársaságokra tavaly is jellemző volt, hogy a piaci átlagnál kisebb mértékben növelték díjbevételüket, sőt a piacvezető Allianznál még csökkent is a mutató 2,21 százalékkal, így 130 milliárd forint alá került a forgalma. A második helyen álló Generali díjbevétele stagnált, a bronzérmes Groupama Garancia viszont 6,3 százalékkal növelte a forgalmát.

A középmezőnyben lényegesen gyorsabban növekvő társaságokat lehet viszont találni. A Magyar Posta – főleg életbiztosítójának köszönhetően – 32,36 százalékkal nőtt tavaly, és látványos, 25-30 százalék közötti bővülés volt a Signalnál, az MKB-nál és az Unionnál is.

A középmezőnyben lényegesen gyorsabban növekvő társaságokat lehet viszont találni. A Magyar Posta – főleg életbiztosítójának köszönhetően – 32,36 százalékkal nőtt tavaly, és látványos, 25-30 százalék közötti bővülés volt a Signalnál, az MKB-nál és az Unionnál is.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.