Durva áremelkedés a kgfb-piacon
„A piacon egyértelműen díjemelkedést látunk minden szegmensben, ami logikus reakció a kárgyakoriság 2014-ben tapasztalt emelkedésére” – magyarázza a fő okot Maják Viktor, az Union Biztosító kommunikációs igazgatója. A díjak emelkedése már tavaly elkezdődött, 6-7 százalékkal nőttek az árak az MNB adatai szerint. A biztosítók folyamatosan figyelik egymást, és finomítják a díjaikat 2013 eleje óta, amikortól lehetővé vált az évközbeni tarifahirdetés.
A múlt évben körülbelül 100 alkalommal módosították a biztosítók az árakat, ezek 30 százalékában azonban árcsökkentés is volt – mondta lapunknak Tóth Sándor, a Köbe ügyvezető igazgatója. Az idén viszont a mintegy 30 díjhirdetés közül egy-kettő kivételével mindegyik drágításról szólt.
A Köbénél arra számítanak, hogy egész évben megmarad ez a tendencia, és folyamatosan nőni fognak a díjak, így az idén öt év után ismét elérheti a 100 milliárd forintos lélektani határt is a kgfb-díjbevétel a piacon.
Az áremelkedésnek a növekvő gépjárműhasználat mellett más okai is vannak. 2013-ra belátták a piaci szereplők, hogy nem képesek tovább folytatni az árversenyt. A kárhányad abban az évben a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint már bőven meghaladta a 80 százalékot, a piaci szereplők többségénél így veszteségessé vált az üzletág. Tavaly emiatt nagyon sokan emelték a díjaikat, főleg a nemzetközi fuvarozásban érdekelt kamionok, pótkocsis vontatók díjai nőttek jelentős mértékben, akár 50 százalékkal is.
Az Union Biztosító az idén januárban emelte a nehéz haszongépjárművek kgfb-díját, a döntésnek stratégiai oka volt: a magasabb díjú, de kárveszélyesebb területek felől a kisebb díjú, ám statisztikailag stabilabb, kiszámíthatóbb kategóriák felé próbálnak elmozdulni.
A csökkenő transzparencia is a tarifák növekedést hozhatja magával. Tarifálni ugyan most is könnyen lehet az internetes portálokon, de egyre kevesebb autós veszi a fáradságot, hogy éljen a lehetőséggel. Az autósok többsége most már nem január 1-jén, hanem év közben vált, amikor nincs kampány, így a médiában kevésbé hívják fel a figyelmüket arra, nézzenek utána, melyik a legkedvezőbb ajánlat. Az év végi kampány is egyre laposabb, ahogy csökken a tétje, a biztosítók és az alkuszok egyre kevesebbet költenek a január 1-jei váltók mozgósítására.
Az évközi átlagos kgfb-díj egyébként lényegesen magasabb, csaknem a kétszerese a január 1-jeinek. A növekedés itt azonban nem kizárólag a tarifák módosulásában keresendő – hívja fel a figyelmet Maják. Az évközi évfordulós autók általában újabbak, és több közöttük az olyan, amelynek üzembentartója alacsonyabb bónuszfokozatú.


