BUX 53,121.9
+1.10%
BUMIX 4,344.07
-0.18%
CETOP20 2,499.93
+0.11%
OTP 17,980
+1.32%
KPACK 8,500
+2.41%
-2.78%
0.00%
+0.52%
-0.45%
ZWACK 16,500
-1.20%
0.00%
ANY 1,550
-1.59%
RABA 1,360
-1.45%
+2.06%
+1.07%
-0.59%
-0.40%
0.00%
-3.49%
+2.35%
+1.49%
+0.70%
OTT1 149.2
0.00%
+0.43%
MOL 2,660
+1.37%
-0.33%
ALTEO 2,310
-1.70%
0.00%
-1.19%
EHEP 1,690
0.00%
0.00%
0.00%
MKB 1,972
0.00%
+0.28%
-0.12%
-1.74%
0.00%
SunDell 39,600
0.00%
-5.36%
-2.83%
+0.62%
-2.95%
-1.34%
NUTEX 15.74
+1.55%
GOPD 12,900
+1.57%
OXOTH 4,610
+0.22%
+4.67%
NAP 1,807
+2.32%
0.00%
+3.33%
Forrás
RND Solutions
Pénz- és tőkepiac

Egyre drágább a kötelező

A kötelező drágulása egyelőre nem áll meg. Az év eleje óta 20-30 százalékkal emelkedtek a díjak, az indoklás szerint a növekvő kárgyakoriság miatt. A fuvarozók tarifái még gyorsabban emelkednek, mint a személyautósokéi.

Megállíthatatlanul drágulnak a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) az idén. A Netrisk alkuszcég indexe szerint már megközelíti a 28 ezer forintot az átlagos éves díj, ez 20-25 százalékkal magasabb, mint egy éve volt, és több mint a duplája annak az összegnek, amelyet tavaly novemberben, a kampány idején ajánlottak a biztosítók egy átlagos autósnak. Az idén folyamatosan nőttek a tarifák, az év elején még 20 ezer forint alatt volt az átlagdíj, márciusban már 24 ezer, júniusban 26 ezer forintért kötötték a kötelezőt.

A jegybank és a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) adatai szerint is emelkedtek az idén a díjak, az első fél évben a Magyar Nemzeti Bank 11,6 százalékos díjbevétel-növekedést mért ebben a szegmensben, miközben egy átlagos kötelező díja 10,5 százalékkal nőtt. Utoljára 2011-ben voltak hasonlóan drágák a gépjármű-felelősségbiztosítások. A Mabisz a jegybanknál is nagyobb, 15,6 százalékos díjbevétel-növekedést tapasztalt ebben a biztosítási alágazatban.

„A 2010-et követő időszakban a kgfb átlagdíja olyan szintre süllyedt, ami már a környező országok díjaival összehasonlítva is rendkívül alacsonynak volt mondható. A jelenlegi díjemelkedés egy természetes folyamat része, a technikai eredmény romlása előbb-utóbb minden biztosítót arra késztet, hogy korrigálja a díjait” – magyarázza az okokat Csikós Dániel, a Genertel vezérigazgatója. Tavaly még 100 díjhirdetésből 40-ben díjcsökkentés is volt, az idén viszont a tarifamódosítások 90 százaléka áremelésről szól – mondja Tóth Sándor, a Köbe ügyvezetője. A hazai biztosítók január óta 70 alkalommal módosították egyébként a díjaikat. Az átlagos díjemelés a személyautóknál az idén 5–15 százalék között van, a fuvarozói szektorban ennél nagyobb, 20-30 százalékos a drágulás.

A Netrisk adatai szerint a személyautóknál még nagyobb is lehetett az áremelkedés az idén. Január óta a legnagyobb mértékben a közepes méretű, 76–150 kW teljesítményű autóknál emelkedtek a díjak, A0 besorolásnál körülbelül 32 százalékkal, 39 ezer forintra, B10 kategóriában pedig 36,7 százalékkal, 16,4 ezer forintra. A kisebb autóknál 20 százalék körül emelkedtek január óta a díjat, jelenleg egy A0-s üzembentartó 28,2 ezer, egy B10-es 12,5 ezer forint körüli átlagdíjon köthet biztosítást. A legnagyobb, 150 kW fölötti teljesítményű autóknál is 20 százalék körüli díjnövekedés volt január óta, ezek átlagos kötelezője A0-ban 47 ezer, B10-ben 20,6 ezer forint körül alakul.

A személyautóknál az üzemanyag-fogyasztás emelkedése és ebből adódóan a növekvő kárgyakoriság indokolja az áremelést. A teherautóknál a gépjárműsofőrök hiányából adódik a kárgyakoriság növekedése. Magyarországon egyre több a nemzetközi fuvarozást, kabotázst vállaló cég, emiatt a kamionoknál emelkedett a kockázat. Mivel az üzemanyag-fogyasztás várhatóan tovább emelkedik majd a benzin árának csökkenése miatt, a személyautóknál további 5-10 százalékos díjemelés következhet be. A fuvarozói szektorban pedig újabb 20-30 százalékos tarifaemelkedéssel számol Tóth Sándor, tekintettel arra, hogy gépjárműsofőr-hiány felszámolása évekig is tarthat.

Drágul a kötelező az astrásoknak

Az astrás ügyfeleket is érinti így a kötelező évközi drágulása. Szakértők szerint körülbelül 160 ezer kgfb-szerződés van a fizetésképtelenné vált román biztosítónál, az ügyfelek, ha élnek a kölcsönös felmondás lehetőségével – ami elemi érdekük –, október 1-jével válthatnak biztosítót. Az október elején érvényes tarifákat viszont a biztosítóknak 60 nappal a hatálybalépés előtt meg kellett már hirdetniük, így még ha vonzónak találnák is az ügyfélkört, akkor sem tudnának most alacsonyabb díjakat hirdetni az Astrától búcsúzóknak.


Kapcsolódó cikkek