Jól megy most az európai légitársaságoknak – erről tanúskodnak a legnagyobb cégek napokban publikált negyedéves gyorsjelentései. Az olcsóbb olaj az üzemanyagköltség csökkenésén keresztül hat kedvezően, a bevételi oldalt pedig az erős nyári utasforgalom segítette. Minden nagyobb légitársaság jelentős profitnövekedésről számolt be, és szinte kivétel nélkül kedvezőbb kilátásokat fogalmaztak meg. A részvények árfolyama azonban jellemzően inkább esett, kivétel volt a Ryanair, amely folytatta az idei évben már „megszokott” szárnyalást, így az év eleje óta már csaknem 40 százalékot drágult.
Az Air France-KLM profitja több mint ötszöröződött a harmadik negyedévben, a negyedéves eredményekre mégis csaknem 5 százalékot esett az árfolyam. A Lufthansa már az év első kilenc hónapjában teljesíteni tudta a teljes évre kitűzött profitcélt, ennek fényében nem is csoda, hogy a menedzsment megemelte várakozásait. Ennek ellenére 8 százalékkal került lejjebb az árfolyam. A British Airways anyacége, az IAG szintén erősebb évet vár profitszinten, mint korábban, a részvények mégis több mint 2 százalékot estek a jelentésre.
A nagy diszkont-légitársaságok közül egyelőre csak a Ryanair jelentett (a WizzAir szerdán hozza nyilvánosságra számait). A társaságnál a kedvező iparági folyamatok mellett az is segített a negyedévben, hogy a cég utasbarátabb politikája sikeresnek bizonyul. Több utas fordulhat meg a légitársaságnál, mint amennyire korábban számított a vezetőség, és így a vállalat éves profitja a korábban meghatározott célsáv felső határához lehet közelebb.
Bár a profitvárakozásokat szinte mindegyik nagy európai légitársaság megemelte, ugyanakkor arra azért figyelmeztetnek, hogy a jegyárak nyomás alá kerülhetnek a következő hónapokban. Ráadásul az Air France mellett a Lufthansa is sikertelen tárgyalásokról adott hírt a hajózószemélyzet szakszervezeteivel, ami gátat szabhat a költségcsökkentési intézkedéseknek.
A légi közlekedésben híresen erősek a szakszervezetek, így a megállapodás nélküli bércsökkentések és elbocsátások a légitársaságok számára fájdalmas sztrájkokhoz vezethetnek. A Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség is kiemeli az idei évre vonatkozó előrejelzésében, hogy az alacsonyabb olajárak olcsóbb jegyeket eredményeznek. Ennek ellenére jelentős profitnövekedést várnak az idei évre a légiközlekedési társaságok: globális iparági szinten 29 milliárd dollár felett lehet a légitársaságok profitja, ez közel 80 százalékos növekedés lehet az előző évhez képest.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.