BUX 43,662.95
-1.10%
BUMIX 3,808.63
+0.43%
CETOP20 1,884.01
+0.01%
OTP 9,358
-1.70%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-0.29%
0.00%
ZWACK 17,500
+1.16%
0.00%
ANY 1,565
-0.95%
RABA 1,120
+1.82%
0.00%
+0.78%
0.00%
+1.43%
-1.17%
-6.53%
+0.90%
0.00%
+0.43%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,886
-2.30%
+0.39%
ALTEO 2,950
+3.51%
0.00%
+0.22%
0.00%
-5.08%
+0.80%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 45,600
-0.44%
+0.51%
+0.43%
-1.21%
-2.86%
+1.93%
+0.92%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
0.00%
NAP 1,190
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Pénz- és tőkepiac

Durván drágul a kötelező biztosítás

Tovább emelkedett a kötelező díja. Éveken át folyamatosan csökkentek a tarifák, most viszont fel kell majd készülni a 30-40 ezer forintos biztosításokra.

Akár rekordot is dönthet az idén a kötelező felelősség-biztosítások (kgfb) átlagdíja, ha olyan ütemben drágul tovább a szolgáltatás, mint az év első heteiben. Mostanra ugyanis bőven 30 ezer forint fölé emelkedett az átlagdíj az alkuszcégek kimutatásai alapján. A Netrisk kgfb-indexe szerint a múlt héten 31 499 forintos átlagos éves díjjal kötöttek biztosítást az autósok, ez csaknem 43 százalékkal magasabb a tavaly ilyenkorinál.

A CLB Független Biztosítási Alkusznál még magasabb az idei átlagtarifa, meghaladja a 35 ezer forintot, igaz, náluk tavaly januárban is magasabb, csaknem 30 ezer forintos átlagdíjon kötöttek kötelezőt a kliensek. A legdurvább, 40–100 százalékos díjnövekedés az elmúlt 12 hónapban a nagy haszongépjárműveknél volt. Emellett a nagy teljesítményű luxusautóknál is nagyobb volt a növekedés, a legkevésbé az átlagautósok érzik a díjak megszaladását.

Harmincezer forint fölött a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint utoljára 2009-ben volt a kötelező díja, a legmagasabb tarifát 2007-ben fizették ki az autósok, átlagosan 35 120 forintosat. Az év hátralévő részében akár ezt a szintet is elérheti az átlagos díj, a biztosítók ugyanis Németh Péter, a CLB Független Biztosítási Alkusz értékesítési és kommunikációs igazgatója szerint a rentábilis működés érdekében valahol 30–40 ezer forint között szeretnék stabilizálni a tarifáikat. Hozzátette: ennek fő oka a növekvő autóhasználat és kárkifizetés, de az árverseny is csökkent valamelyest az elmúlt hónapokban. Jelenleg papíron 15 biztosítónak van kgfb-állománya, de gyakorlatilag csak 12 szereplő van a piacon.

A CIG Pannónia EMABIT hirdet ugyan díjat, de évek óta kiárazza magát a piacról, a hagyományosan olcsónak tartott Astra csődbe ment, a szintén olcsónak számító Köbe pedig a jegybank intézkedése miatt egyelőre nem köthet új szerződéseket. A két cég nehézségei miatt a nagyobb biztosítók könnyedén érvelnek most már azzal: azért magasak a díjaik, mert csak így lehet felelősen kigazdálkodni a károk fedezetét.

Év közben még tovább csökkentheti a versenyt, hogy a biztosítók az új ügyfeleknek nem hirdethetnek már kedvezőbb díjakat, mint a meglévő klienseiknek. Ez az intézkedés a nagy állománnyal rendelkező cégeknek kedvez, nehezebb lesz tőlük ügyfelet rabolni. Az indexdíjaikat korábban markánsan emelő biztosítókat viszont arra késztetheti az új jogszabály, hogy jobban megbecsüljék a régi ügyfeleiket, és ne emeljék túl nagymértékben a tarifákat. Hosszabb távon ez az intézkedés ahhoz vezet, hogy a biztosítási díjak egyre közelebb kerülnek majd egymáshoz.

VG-szakértő: Szabó Imre, a Groupama gépjármű-biztosítási főosztályvezetője

Az utolsó hivatalos, 2015. III. negyedéves adat szerint az átlagdíj

22 204 forint volt. Ezen az alacsony díjon nem lehet kigazdálkodni a növekvő kárszükségletet. A növekedés egyik oka az alacsony üzemanyagár és a gazdaság bővülése miatti pluszjárműhasználattal együtt járó káresemények emelkedése. A másik ok a külföldi járművek növekvő használata. A nemzetközi fuvarozók esetében a díjak a károkkal arányosan növekedtek. Másrészről az évközi szerződések nagy részét A0 bónuszfokozatban kötik meg, amelynek jóval magasabb a díja. Az ilyen ügyfelek egy része valóban új belépő, de sokan vannak, akik lecserélik az autójukat, és csak átmenetileg, a régi autó eladásáig vannak alacsonyabb bónuszfokozatban.

Herman Bernadett VG-szakértő: Szabó Imre, a Groupama gépjármű-biztosítási főosztályvezetője Az utolsó hivatalos, 2015. III. negyedéves adat szerint az átlagdíj

22 204 forint volt. Ezen az alacsony díjon nem lehet kigazdálkodni a növekvő kárszükségletet. A növekedés egyik oka az alacsony üzemanyagár és a gazdaság bővülése miatti pluszjárműhasználattal együtt járó káresemények emelkedése. A másik ok a külföldi járművek növekvő használata. A nemzetközi fuvarozók esetében a díjak a károkkal arányosan növekedtek. Másrészről az évközi szerződések nagy részét A0 bónuszfokozatban kötik meg, amelynek jóval magasabb a díja. Az ilyen ügyfelek egy része valóban új belépő, de sokan vannak, akik lecserélik az autójukat, és csak átmenetileg, a régi autó eladásáig vannak alacsonyabb bónuszfokozatban. -->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek