Pénz- és tőkepiac

Snapchat: a sikersztori óriási veszteséggel

Csütörtöktől már a befektetők számára is elérhetők a Snap Inc. részvényei az NYSE-en. A nyilvános felajánlás 17 dolláron történt meg, ami szép kis summát, 272-272 millió dollárt fialt az alapítóknak, Evan Spiegelnek és Bobby Mur­phynek. A kettejük által piacra dobott 32 millió csak egy kis része a vállalat törzsrészvényeinek.

Spiegelék maradék 211-211 millió darabos részesedésének a mai piaci ára fejenként legalább 5 milliárd dollárra taksálható. Számításaimhoz az euforikus hangulat kezdetét vettem alapul, amikor is 24 dolláron nyitott a papír. Sokáig nem marad ilyen konszolidált az árazás, ugyanis egy erős rakétaüzemmóddal 44 százalékot ralizott az előkereskedési napon, majd pénteken még 11 százalékot vert rá erre az értékre.

Mégis, mi ez a Snap, és mitől ez a nagy felhajtás? A társaság a tulajdonosa a fiatalok körében igen népszerű „önmegsemmisítő” üzenetküldő alkalmazásnak, a Snapchatnek. A mobiltelefonos applikáció specialitása, hogy 24 óra múlva törli az elküldött audio-, videótartalmakat, amelyeket a felhasználók izgalmas módosításokkal látnak el. Ez a szabadság az alapja a töretlen népszerűségének, aminek köszönhetően az Egyesült Államokban már népszerűbb, mint a Facebook. Globálisan a felhasználók napi 2,5 milliárd üzenetet (snapet) küldenek el.

Ha jobban szemügyre vesszük a pénzügyi jelentéseket, megállapítható, hogy 2013-as indulása óta a vállalat erős árbevétel-növekedésen ment keresztül, ám a fedezeti mutatói a siralmas kategóriát súrolják. Ráadásul a nyereséges üzletmenetet biztosító stratégia máig nem ismert. A fentiek alapján a részvényt követő elemzők 10 és 16 dollár között határozták meg a papírok célárát. Minden buborék kidurran egyszer, mondta egy bölcs barátom. Kérdem hát, vajon a shortosok kalapálták már le az árfolyamot 29,44-ról?

tőzsdei sztori snapchat IPO
Kapcsolódó cikkek