Pénz- és tőkepiac

A likőrök hozták a magas profitot a Zwacknál

Talán mégis megérte a szelvényvágás után is megtartani a Zwack-részvényt. Az üzleti év első negyede terven felüli profitot hozott.

A korábbinál borúsabb profitkilátások vetettek árnyékot a Zwack idei osztalékralijának júliusi hajrájára, bár a tavaly április 1-jétől idén március 31-ig tartó üzleti évben elért, a nemzetközi pénzügyi beszámolási szabványok (IFRS) szerinti 2,247 milliárd forint adózott eredmény kifejezetten csinosnak mondható. Noha az idén fizetett részvényenkénti 1050 forint is felülmúlta a tavalyi 850 forintos kifizetést, feltűnő volt, hogy a társaság eltért a korábbi évek gyakorlatától, s ezen a nyáron nem fizette ki osztalékként a teljes adózott eredményt.

A takarékosságot a palackozás területén megkezdett technológiai korszerűsítés indokolta, különös tekintettel arra, hogy a fejlesztés miatt a beruházások összege immár második esztendeje meghaladja az éves amortizációt. Ráadásul a következő két évben sem várható e téren változás. Az is fékezte a ralit, hogy a Zwack a tavalyinál jelentősen kisebb, nagyságrendjében a két esztendővel korábbihoz mérhető profittal számol a 2017–18-as üzleti tervben. Ez konkrétan 1,708 milliárd forintos adózotteredmény-tervet jelent az IFRS szerint számolva.

A kilátások is közrejátszhattak abban, hogy sok Zwack-részvényes az osztalékrali végén inkább az árfolyamnyereséget választotta a klasszikus szelvényvágás helyett. Ami annyiban érthető, hogy az osztalék kiárazódását követően az árfolyam felépülésére való várakozás az elmúlt években a Zwack-részvényesek számára jellemzően esztendőnyi ücsörgést jelentett a papírban. Ami nem túl vidám időtöltés, ha a társaság eleve szerényebb profittal számol jövőre, s már idén sem fizette ki osztalékként a teljes adózott eredményt, sőt sanszos, hogy a következő két évben is hasonlóképpen tesz.

Ilyen előzmények után különösen érdekes a Zwack augusztus 3-án közzétett időközi vezetőségi beszámolója a 2017–2018-as üzleti év első negyedéről. Az időszak adózott eredménye 422 millió forint lett, ami ugyan 20,7 százalékkal elmaradt az előző üzleti év azonos időszakának 532 millió forintos eredményétől, viszont lényegesen magasabb a tervezettnél. A váratlan eredmény annak tudható be, hogy a társaság a Kalinka vodka forgalmának belföldi visszaesését kompenzálni tudta a többi márka 10 százalékot meghaladó árbevétel-növekedésével. A jelentős márkák – Unicum, Fütyülős, Vilmos – értékesítése bővült az időszakban. Sőt, a St. Hubertus forgalmának növekedése a 20 százalékot is elérte (míg a Kalinka értékesítésének zsugorodása nem lepte meg a társaságot, mert azt az adóváltozások miatt tavaly előrehozott vásárlások idei utóhatása okozta). Az exportárbevétel stagnált, a 357 millió forint a tavalyi üzleti év azonos időszakának felel meg. Jó hír, hogy az Unicum exportárbevétele 7,8 százalékkal emelkedett. Igaz, a külföldi pálinkaértékesítés 40,9 százalékkal visszaesett.

Mindezek fényében nem biztos, hogy az árfolyamnyereséget gyorsan zsebre vágó, a szelvényvágás előtt angolosan távozó befektetők jártak jól. A Zwack hű részvényesei, akik hosszú évek óta nem csalódtak a menetrendszerű szelvényvágásban (amely jobb években extra kifizetésekkel párosult), ezúttal is reményt alapozhatnak az első negyedév terven felüli számaira.

Zwack Zwack-részvény Italgyártás
Kapcsolódó cikkek