Továbbra is optimisták vagyunk a Rábával kapcsolatban, a vállalat az év eddigi részében erősebb teljesítményt hozott, mint amilyenre korábban számítottunk, ráadásul a mostani árszinteken továbbra is relatíve alulértékeltnek tartjuk a papírt – mondta a Világgazdaságnak Sándor Dávid, a KBC vezető elemzője. Hozzátette: a napokban közzétett gyorsjelentésből kitűnik, hogy kellően erős harmadik negyedévet zárt a Rába, amiben a javuló külső környezet éppúgy szerepet játszott, miként az is, hogy a járműüzletág impozáns eredményeket mutatott az elmúlt negyedévekben. A reális értékét 1435 forintosnak feltételezik, ami konzervatív értékelésen alapul.
Mint mondta, korábban az egész évre a hosszú távú átlag szerinti, 1,9 százalékos bevételnövekedést feltételezték, de az első kilenc hónapban – a javuló külső környezetnek köszönhetően – 6,4 százalékot sikerült összehoznia a vállalatnak úgy is, hogy ennek a forint erősödése nem kedvezett ennek. A legnagyobb meglepetést a járműüzletág okozta a legutóbbi negyedévben is, hiszen itt a bevétel éves alapon 54 százalékkal hízott. Bár a belföldi eladások duplázódtak – elsősorban a honvédségi megrendelések nyomán –, de az is szépen teljesített a maga 17,5 százalékos növekedésével.
A hagyományosan kiemelt szegmensnek számító futóműüzletágban 3,6 százalékos volt a növekedés, amiben a külső környezet segített. Az elemző szerint a jövőt tekintve kifejezetten pozitív üzenet, hogy az egyes részpiacok kilátásai kedvezők. Az európai tehergépkocsi-piaci kereslet magas szinten stabilizálódott, és ez várhatóan a közeljövőben is kitart. Továbbá az amerikai nehéztehergépkocsi-piacon is bővült a kereslet, ami már a második negyedévben is jellemző volt, vagyis a korábbi időszakok két számjegyű százalékos csökkenésének vége, a kilátások pozitívra váltottak. Emellett az orosz haszonjármű- és buszpiacon is jelentős növekedéseket lehet tapasztalni. Végül az amerikai és az európai mezőgazdasági piacon is növekedés indult éves alapon, ez szintén megerősíti a korábbi várakozásokat: ezek a piacok elérhették mélypontjukat, innen már jobb esély van a növekedésre.
A gyenge láncszem a szegmensek közül az alkatrészüzletág volt, ott az év eddigi részében 6,4 százalékos a visszaesés, ami a Rába célkitűzéseitől is elmarad. Mindez elsősorban a Suzuki felé történő visszafogottabb szállítások számlájára írható. A költségoldalon az acélárak emelkedése okoz fejtörést a cégnek. A közvetlen költségek az év első három negyedében 7,6 százalékkal, a marketingköltségek pedig 9,5 százalékkal kerültek feljebb. Ennek ellenére is javult az év eddigi részében az EBITDA 6,7 százalékkal. A 12 havi gördülő EBITDA értéke így 4,27 milliárd forintra rúg, miközben a KBC az év egészére sokkal gyengébb teljesítményt, 3,87 milliárd forintos EBITDA-t várt. Az árfolyam a múlt héten az 1280 forintos ellenállási szintet tesztelte.