Pénz- és tőkepiac

Óriásfúzió készülődik a mozipiacon

A részvényesek egyelőre néznek, mint a moziban: a brit Cineworld ugyanis mesébe illő áron vásárolná meg amerikai versenytársát a Regalt azért, hogy a kínaiak világuralmának véget vethessen.

A londoni székhelyű Cineworld Group ajánlatot tett a második legnagyobb amerikai mozihálózat-üzemeltető, a Regal Entertainment Group felvásárlására, hogy megvesse lábát a kínai társaságok dominanciájával jellemzett amerikai piacon. A Cineworld részvényenként 23 dolláros darabárat kínált a Regal részvényeseinek, akik bőszen tanakodnak azon, hogy elfogadják-e az ajánlatot.

Nagy fantázia nem szükséges ahhoz, hogy a válasz igen lesz majd, hiszen a cég részvényeivel egy héttel ezelőtt még 16,5 dolláron kereskedtek a New York-i tőzsdén, ehhez képest a 23 dollár királyi ajánlatnak tűnik. A vételi szándékot kedden tették közzé, akkor 18 dolláron állt a kurzus, erre még két és fél dollárt pakoltak rá azóta a befektetők. Aki a jelenlegi, 20,17 dolláros árfolyamon beszáll, még így is kereshet bő tíz százalékot a bolton.

Az ajánlatot „megédesíti”, hogy a britek készpénzt kínálnak minden egyes részvényért cserébe. A Regal mindenesetre már jelezte, hogy nincsen ellenére az üzlet, de az ajánlatot – amely a moziláncot 3,6 milliárd dollárra értékeli – azért tüzetesen megvizsgálnák, mielőtt igent mondanak.

A Regal Entertainment Group is megérzi forgalmán a mozilátogatók elmaradását, a cég a harmadik negyedévben 717 millió dolláros jegybevétellel zárt, ami jócskán elmarad az egy évvel korábbi időszakban kimutatott 811 millió dollártól. A Variety információi szerint a Regal vetítővásznaira a harmadik negyedévben az előző év azonos időszakához képest 14 százalékkal kevesebb, 44,69 millió szempár tapadt, ennyien fizették meg a belépőjegy árát.

Általánosságban is jellemző Észak-Amerikára a mozilátogatási szokások kedvezőtlen megváltozása, az idén két százalékos csökkenéssel számolnak az elemzők annak ellenére, hogy december közepén lesújt az Utolsó Jedi, azaz a Csillagok háborúja sorozat legújabb, hatalmas érdeklődéssel várt epizódja.

És a Regal még olcsón megúszta a moziipar hanyatlását, hiszen részvényárfolyama csupán 21 százalékkal esett vissza az év elejéhez képest, szemben a világ legnagyobb mozihálózatát üzemeltető – mellesleg a kínai Dalian Wanda csoporttulajdonában lévő – AMC Entertainment Holdings kurzusához képest, amely január óta 58 százaléknyit dobott le magáról a Bloomberg adatai szerint.

Ami a méreteket illeti, az AMC-nek Európában 2200 vetítőterme van 224 mozikomplexumban, amerikai hálózata pedig 661 filmszínházat számlál, bennük 8200 vetítőteremmel. A Cineworld-Regal együtt már komoly konkurenciát jelent az AMC számára. Előbbi, mint második számú európai lánc, a vén kontinens kilenc országában több mint kétezer filmszínházat birtokol 221 teremmel, míg az utóbbi, az Egyesült Államokban második legnagyobbnak tekinthető Regal 564 helyszínen 7306 vetítőteremmel rendelkezett a tavalyi év végi adatok szerint.

A Cineworld szerdán a részvényeseihez címzett hosszas közleményben taglalta, hogy miért vásárolná meg az Regalt. A cél a még mindig attraktív amerikai piacon történő megjelenés, amely szent meggyőződésük szerint növelni fogja a részvényesi értéket. Nem mondhatni, hogy megértésre találtak, hiszen a cég részvényeinek árfolyama 16 százalékot zuhant a nem kellően átgondoltnak vélt felvásárlási akció kapcsán – írja a USA Today.

Eközben a Regal is tesz azért, hogy élénkítse a keresletet és kedvező képet fessen magáról: Amy Miles vezérigazgató a harmadik negyedéves gyorsjelentést publikálását követő befektetői tájékoztatón jelezte, hogy áttérnek a forgalomfüggő árazásra, magyarán a kasszánál sorba áll nézők számához igazítják tarifáikat. Hogy ez mennyire lehet sikeres, arról nincsen információ, mivel az ügy egyelőre tesztfázisban van.

mozi AMC Regal
Kapcsolódó cikkek