BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Pénzt szór a Boeing a pilótafülkéből

A Boeingnál megkezdődött az édes élet: a vállalat kilátásai kitűnők, megrendeléseinek a végét se látni. Most úgy döntöttek, a pezsgőt együtt bontják fel részvényeseikkel.

Szuperszonikus sebességgel a halad a Boeing a célja felé, hogy az idén megduplázza árfolyamát. Eddig 82 százalékos pluszban jár – szemben a Dow Jones index 24 százalékos erősödésével –, a keddi tőzsdenyitást pedig 1,4 százalékos erősödéssel várta, miután a repülőgépgyártó közérzetjavító intézkedéseket jelentett be. A jövő évtől az elemzők által előre jelzett tíz helyett húsz százalékkal növelik a negyedéves osztalékukat, részvényenként 1,71 dollárra számíthatnak majd a befektetők. Emellett a tavaly decemberben elfogadott 14 milliárd dolláros részvény-visszavásárlási programjukat is új, a vállalat történetében rekordot jelentő 18 milliárdossal váltják fel – írja a Reuters.

A korábbi program révén 9,2 milliárd dollár értékű részvényhez jutottak. A részvényesek számára kedvező döntéssel a világ legnagyobb utasszállító-gyártója annak a jelét adta, hogy tartja magát korábbi ígéretéhez, és készpénzzel fizeti ki a benne bízó részvényeseket. Van miből fizetnie, hiszen a cég megrendeléslistája egyre hosszabb, 5600 repülő leszállítására van élő megállapodása.

A Boeing ezzel nemcsak fő riválisát, az Airbust főzte le, de az amerikai Dow Jones ipari index többi 29 nagyvállalatának is példát adott, hiszen az árfolyam-erősödést tekintve az idén eddig a legjobb volt, megelőzve az Apple-t és a Caterpillart. A Boeing az utóbbi öt évben három és félszeresére emelte osztalékát. A Bloomberg számításai szerint a cég 12,5 milliárd dollárnyi készpénzt termel az idén, köszönhetően elsősorban a legnagyobb profittal eladható 737-es család tagjainak és annak, hogy az eddig pénznyelőként is működő 787-es Dreamlinerek végre maguk is hozzájárulnak a házi kasszához. Jól jön majd az a 700 millió dollár egyszeri adó-visszatérítés is, amelyet a harmadik negyedévben a nyugdíjalapjuk számára 3,5 milliárd dollár értékben vásárolt állampapírok után érvényesíthetnek.

Több pénzt fordíthatnak majd az utóbbi években kissé elhanyagolt kutatás-fejlesztésre. A Boeing igazgatósága előtt van annak az egyelőre két tagból álló, a köznyelv által 797-esnek nevezett gépcsalád terve, amely a jövő nagy dobása lehet. A részleteket gondosan titkolják, ami nem véletlen, hiszen el akarják kerülni, hogy a fejlesztések idő előtti megszellőztetésével saját jól szárnyaló üzletüknek csináljanak konkurenciát. Előbb a korábbi típusoknak vissza kell hozniuk a beléjük fektetett hatalmas fejlesztési költségeket, azután – meg azért közben is – lehet gondolkozni a jövő utasszállítóin.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.