Semmi sem fog ki a Facebookon: Mark Zuckerberg cége az első negyedéves gyorsjelentés tanúsága szerint fütyül az illegális adatfelhasználási botrányra, a szigorodó szabályozásra, ehelyett rekordközeli eredményekkel nyugtatja részvényeseit. Igaz, a botrány valós hatásait majd a következő negyedév után lehet pontosan lemérni. Ezúttal az egy évvel korábbi időszakhoz képest 49 százalékkal, 11,97 milliárd dollárra tudták növelni árbevételüket, miközben kiemelkedő, 4,99 milliárd dolláros adózott eredményt értek el, ez 63 százalékos bővülés a bázishoz képest. Ugyanilyen arányban, 1,63 dollárra nőtt az egy részvényre eső eredmény (EPS), szemben a Thomson Reuters 1,35 dolláros konszenzusával. A forgalmat félmilliárd dollárral becsülték alul. A hirdetési bevételek ezúttal a forgalom 98,5 százalékát adták. Az üzemi marzs 41-ről 46 százalékra javult.
A felhasználói kör bővülése ugyan egy százalékpontnyit vesztett a 2017 végét jellemző lendületéből, de így is 13,5 százalékos, azaz 260 millió fős az éves gyarapodás. A közösségi portál a legdinamikusabban Ázsiában terjeszkedik, ott 102 milliós volt az éves növekmény, míg Észak-Amerikára lassan kitehetik a megtelt táblát: ott a 3 milliós plusz 185 milliós ügyfélkört eredményezett. Igaz, minden második dollár innen folyik be a Facebook kasszájába. A felhasználói tábor 13,5 százalékos, az elemzői várakozásokkal egyező bővülése mindenképp figyelemre méltó, különösen ha azt nézzük, hogy például a Twitter 3 százalékkal, 6 millió felhasználóval tudta gyarapítani hívei számát, jóllehet potenciális ügyfélköre sokszorosa a Facebookénak.
A Facebook világszerte 2,19 milliárd felhasználóval rendelkezik, közöttük stabilan kétharmados a hirdetők számára legfontosabb célközönség, a napi rendszerességgel visszatérők aránya. Látványos a Facebook létszámának növekedése, a gárda megduplázódott egy év alatt, s ma már 27,7 ezren szerepelnek a cég fizetési listáján. A bővülést döntően a tízezer fős tartalomszűrő „hadsereg” frontra küldése jelentette.
A Facebook részvényei 6,5 százalékos erősödéssel, 169 dolláron készültek a nyitásra, ennél nagyobb napközi erősödésre két éve nem volt példa. Az adatbotrány március közepén 185 dollárnál ütötte le az árfolyamot, a cég értéke azóta 42 milliárd dollárral csökkent.
„Beszélhetnek itt Cambridge Analytica-botrányról, másfél millió ügyfél adatainak illetéktelen felhasználásáról, ez a számok alapján nem tántorította el a hirdetőket a Facebook által kínált hatékony felület és elérési lehetőség használatától, és semmi jel sem utal arra, hogy ebben változás következne be. A Facebookot továbbra is jó befektetésnek ítélem” – mondta a Bloombergnek Daniel Morgan, a Synovus Trust portfóliómenedzsere, hozzátéve: biztos abban, hogy a viharok elülnek, és a cég betonbiztos üzleti modellje tovább ontja a nyereséget.
A Facebook megtesz mindent a botrány elsimításáért, a rossz szándékú felhasználók kizárásáért, a bizalom visszaszerzéséért. David Wehner pénzügyi vezérigazgató-helyettes a jelentést követő elemzői tájékoztatón utalt arra is, hogy a biztonsági követelmények szigorítása, a gyűlöletbeszéd, az erőszakos videók és a hamis profilok gyors eltávolítása érdekében az ezzel kapcsolatos kiadásaikat 50-60 százalékkal növelik. A Facebook az első három hónapban 2,81 milliárd dollárt költött fejlesztésekre.
Michael Pachter, a Wedbush Securities elemzője szerint a befektetők tolerálják az ilyen jellegű kiadások dinamikus növelését, amíg az a folyamatos bevételnövelés érdekében történik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.