BUX 41,779.48
+0.74%
BUMIX 3,950.99
+1.32%
CETOP20 1,976.81
+0.33%
OTP 9,904
-3.75%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.14%
-0.61%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,620
+1.25%
RABA 1,180
+2.16%
-4.29%
-0.24%
+6.16%
-0.92%
OPUS 188.8
+2.61%
+11.11%
-0.74%
0.00%
+2.74%
OTT1 149.2
0.00%
+3.54%
MOL 2,700
-0.59%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
-9.09%
+0.40%
EHEP 1,590
+4.95%
0.00%
+0.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.20%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
-0.47%
0.00%
+1.48%
+5.71%
+4.38%
+2.48%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
+4.09%
NAP 1,190
+1.54%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Pénz- és tőkepiac

Újra kartellvád a biztosítási szektorban

Érdekes vitába keveredett az elmúlt napokban a biztosítási szakma és a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete.

Érdekes vitába keveredett az elmúlt napokban a biztosítási szakma és a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary): tagsága nevében a NiT azt sérelmezte, hogy – állításuk szerint – átlagosan három-négyszeresére emelkedett az autóbuszok kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) díja, amit a biztosítók a közelmúlt buszbaleseteivel indokolnak.

A NiT szerint az autóbuszos személyszállító vállalkozások nagy része kisvállalkozás, tőkeerejük alacsony egy ilyen biztosítói döntés finanszírozásához, ezért a biztosítótársaságok díjkövetelését az utasokra kell hárítaniuk.

A témában a felek egyeztetést is tartottak, amelyre a NiT állításai szerint hiába várták a biztosítók képviselőit, bár információink szerint a Magyar Biztosítók Szövetsége képviseltette magát.

A múlt héten a NiT jelzésére a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) mielőbbi egyeztetésre és vizsgálatra kérte fel az ügyben hatáskörrel rendelkező Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a Gazdasági Versenyhivatal vezetőit, mivel osztotta a szakmai szervezet azon véleményét, amely szerint az autóbuszos személyszállítók kötelező kgfb-díjainak egyidejű, nagyarányú emelése miatt akár a kartellgyanú vagy az erőfölénnyel való visszaélés vizsgálata is indokolt lehet.

Forrás: MTI /Soós Lajos

A kartellgyanú aligha állhat meg egy olyan piacon, ahol a biztosítói díjak rendkívül széles spektrumban szóródnak. Márpedig a lapunk által véletlenszerűen kiválasztott – egy autós portálon használtan 30 millió forintért kínált –, 2008-ban gyártott Mercedes-Benz Tourismo Euro5 61+2 fős turistabuszra, a Netrisk.hu online kalkulátora szerint, a piacon díjat hirdető 12 társaság éves kgfb-díj-ajánlatai 522 ezer és 4,63 millió forint között érhetők el – ehhez jön a buszok esetében maximált 30 295 forintos biztosítási adó.

A díjak rendkívüli mértékű drágulásának hírét árnyalja a tény, hogy a kgfb-piacon évek óta folyamatos a díjemelkedés. Ezt a közelmúltig a felügyeletet ellátó MNB is szükségszerűnek nevezte, tekintve, hogy 2016-ig az üzletág kombinált mutatója (a kárkifizetések és a költségek összegének és a díjbevételnek a hányadosa) 100 százalék felett volt, és a biztosítók arra kényszerültek, hogy más szegmensekből fedezzék az üzletág veszteséges működtetését.

A szintén a Netrisk.hu által nyilvántartott kgfb-indexből azt láthatjuk, hogy

a megkötött szerződések alapján számolt piaci átlagdíj (a teljes piacot, azaz minden autót figyelembe véve) 2013 januárjában 19 900 forint volt.

Ehhez képest napjainkban a kgfb-piac éves átlagdíja 37 873 forint. (A díjak emelkedéséhez az alkatrészek és a szervizek rezsidíjának emelkedése mellett a személyi sérüléses károkra kifizetett mind nagyobb összegek vezettek.) A fenti példában szereplő busz kategóriájának átlagdíja egy, az MNB-nél fellelhető statisztika szerint 2013-ban 740 178 forint volt. Ha erre a piac átlagos 90 százalékos díjemelését rámérjük, átlagdíjnak 1,4 millió forint körüli összeget kapunk.

A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatja

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek