Pénz- és tőkepiac

Újra kartellvád a biztosítási szektorban

Érdekes vitába keveredett az elmúlt napokban a biztosítási szakma és a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete.

Érdekes vitába keveredett az elmúlt napokban a biztosítási szakma és a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary): tagsága nevében a NiT azt sérelmezte, hogy – állításuk szerint – átlagosan három-négyszeresére emelkedett az autóbuszok kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) díja, amit a biztosítók a közelmúlt buszbaleseteivel indokolnak.

A NiT szerint az autóbuszos személyszállító vállalkozások nagy része kisvállalkozás, tőkeerejük alacsony egy ilyen biztosítói döntés finanszírozásához, ezért a biztosítótársaságok díjkövetelését az utasokra kell hárítaniuk.

A témában a felek egyeztetést is tartottak, amelyre a NiT állításai szerint hiába várták a biztosítók képviselőit, bár információink szerint a Magyar Biztosítók Szövetsége képviseltette magát.

A múlt héten a NiT jelzésére a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) mielőbbi egyeztetésre és vizsgálatra kérte fel az ügyben hatáskörrel rendelkező Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a Gazdasági Versenyhivatal vezetőit, mivel osztotta a szakmai szervezet azon véleményét, amely szerint az autóbuszos személyszállítók kötelező kgfb-díjainak egyidejű, nagyarányú emelése miatt akár a kartellgyanú vagy az erőfölénnyel való visszaélés vizsgálata is indokolt lehet.

Forrás: MTI /Soós Lajos

A kartellgyanú aligha állhat meg egy olyan piacon, ahol a biztosítói díjak rendkívül széles spektrumban szóródnak. Márpedig a lapunk által véletlenszerűen kiválasztott – egy autós portálon használtan 30 millió forintért kínált –, 2008-ban gyártott Mercedes-Benz Tourismo Euro5 61+2 fős turistabuszra, a Netrisk.hu online kalkulátora szerint, a piacon díjat hirdető 12 társaság éves kgfb-díj-ajánlatai 522 ezer és 4,63 millió forint között érhetők el – ehhez jön a buszok esetében maximált 30 295 forintos biztosítási

A díjak rendkívüli mértékű drágulásának hírét árnyalja a tény, hogy a kgfb-piacon évek óta folyamatos a díjemelkedés. Ezt a közelmúltig a felügyeletet ellátó MNB is szükségszerűnek nevezte, tekintve, hogy 2016-ig az üzletág kombinált mutatója (a kárkifizetések és a költségek összegének és a díjbevételnek a hányadosa) 100 százalék felett volt, és a biztosítók arra kényszerültek, hogy más szegmensekből fedezzék az üzletág veszteséges működtetését.

A szintén a Netrisk.hu által nyilvántartott kgfb-indexből azt láthatjuk, hogy

a megkötött szerződések alapján számolt piaci átlagdíj (a teljes piacot, azaz minden autót figyelembe véve) 2013 januárjában 19 900 forint volt.

Ehhez képest napjainkban a kgfb-piac éves átlagdíja 37 873 forint. (A díjak emelkedéséhez az alkatrészek és a szervizek rezsidíjának emelkedése mellett a személyi sérüléses károkra kifizetett mind nagyobb összegek vezettek.) A fenti példában szereplő busz kategóriájának átlagdíja egy, az MNB-nél fellelhető statisztika szerint 2013-ban 740 178 forint volt. Ha erre a piac átlagos 90 százalékos díjemelését rámérjük, átlagdíjnak 1,4 millió forint körüli összeget kapunk.

A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatja

NiT kgfb-díjak Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete
Kapcsolódó cikkek