BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A mesterterv elbukott, szórják a papírokat

Elon Musk a levegőbe beszélt, amikor a Tesla tőzsdei kivezetéséről szóló vágyainak hangot adott. A vállalat­vezetőnek a terv bukásához is illik jó képet vágnia, míg a kommunikációjában visszafogottabbá kell válnia.

Hiába mondott le a Tesla tőzsdei kivonulásáról szóló tervéről Elon Musk, a vihar, amelyet ezzel keltett, egyhamar nem csitul. Az elektromosautó-gyártó alapító-vezérigazgatójának a pénteki tőzsdezárást követően kiadott közleményét hétfőn árazta be a piac, először Frankfurtban, ahol az árfolyam 5 százalék feletti eséssel indította a napot, míg a New-York-i nyitást

4 százalékos mínuszban várta a társaság részvénye. Az árfolyam 340-ről 380 dollárig szaladt fel, amikor három hete Musk „a finanszírozás biztosítva van” tőmondat kíséretében arról tájékoztatta a befektetőket, hogy a 420 dolláros szintnél elhagyja majd a tőzsdét a vállalat, s ehhez minden feltétel adott. Leszámítva persze az igazgatóság jóváhagyását és a közreműködő szaúdi állami befektetési alap, a PIF megfelelő méretű tőkeinjekcióját. Azóta, hogy a tőzsdefelügyelet (SEC) vizsgálatot rendelt el az ügyben, a Tesla árfolyama meredek esésbe kezdett, 305 dolláros mélypont elérése után kezdett csak oldalazni. Kiderült az is, hogy Musk magánakcióját az igazgatóság többsége ellenezte, de az ítéletet az ügyben a terv értelmének és kivitelezhetőségének vizsgálatára felkért Goldman Sachs és a Morgan Stanley mondta ki azzal, hogy nem tanácsolják a tőzsdei kivonulást, amelyet egyébként a Tesla kötvénytulajdonosai és hitelezői is felettébb kockázatos vállalkozásnak tartottak – írja a Reuters.

Az ügyet egy közleménnyel lezárni nem lehet, a Tesla ellen már több kártérítési keresetet is benyújtottak időközben a spekulációkon rajtavesztett befektetők, és a SEC-től is vaskos bírságra számíthat a cég és vezetője, aki maga ismerte el, hogy ha jóhiszeműen is, de elhamarkodott bejelentésével megvezette a befektetőket. A kártérítés és a bírság elvisz ugyan pár millió dollárt, de a bejelentés indokául szolgáló problémahalmaz helyben marad. A Musk, az elemzők és a befektetők közötti viszony aligha javul meg magától, amikor a cégvezető arról panaszkodik, hogy állandó ellenszélben kell dolgoznia, és szinte mindenki a vesztét akarja, különösen a spekulánsok, akiknek a körében a Tesla a legnépszerűbb shortolható részvénynek számít. Úgy látszik, ez így is marad. Musk bizonyításkényszerbe került: év eleje óta hangoztatja, hogy a vállalat önfinanszírozó lesz, és a harmadik-negyedik negyedévben – történetében először – már szerény profitot is ki tud majd mutatni, de csak kevesen adnak hitelt a szavának.

A Model 3 gyártásának felfuttatása kulcsfontosságú a bevételtermelés szempontjából, a határidők sorozatos túllépése után most utolérik magukat, s a heti hatezres gyártási széria elérésével valóban dőlni kezd a pénz. Az elemzők azonban még most is az elkerülhetetlennek vélt tőkebevonás nagyságát saccolgatják. A harmadik negyedévnek a Tesla 2,78 milliárd dolláros készpénzállománnyal vágott neki, miután 718 millió dolláros rekordveszteséggel zárta az előző három hónapot. A terveihez ennek ellenére sokan adnának tőkét, egy kisebb városi terepjáró, az elektromos kamion, az új roadster, valamint a töltőhálózat fejlesztésében ugyanis látnak fantáziát. A sanghaji gyártóbázis felépítését helyi bankok finanszíroznák.

Távozik a PR-főnök

A vállalat médiakapcsolataiért­

felelős alelnök távozásáról ír

a Bloomberg. A hírügynökség

szerint Sarah O’Briennek szeptember 7-e lesz az utolsó munkanapja, feladatait Dave Arnold, a globális kommunikációért felelős igazgató veszi át. A Tesla cáfolta, hogy a váltáshoz bármi köze lenne a botránynak. Szakértők emlékeztetnek arra, hogy a marketingre, hirdetésekre

a lehető legkevesebbet költő Tesla inkább a személyes tapasztalatokra és a szájhagyományra alapoz, autóinak önmagukat kell eladniuk, és sokkal hitelesebb, ha az ismerős ajánlja a portékát, s nem méregdrága hirdetési kampányokkal próbálnak vevőt szerezni rá. Sarah O’Brien két éve az Apple-től érkezett a Tesla PR-csapatához.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.