Több mint duplájára emelkedett a kibocsátó oldali bankkártyás visszaélések száma az első negyedévben az egy évvel korábbihoz viszonyítva: január elejétől március végéig 14,76 ezer esetet regisztráltak, szemben a 2017 első három hónapjában mért, nagyjából 7,2 ezerrel – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénzforgalmi adataiból. Az okozott kár értéke szintén sokat – 82 százalékkal – emelkedett az egy évvel korábbihoz képest, és megközelítette a 408 millió forintot. Az MNB az adatokhoz kapcsolódó közleményében felhívta a figyelmet, hogy a visszaélések továbbra is leginkább a kártya fizikai jelenlétét nem igénylő tranzakciókhoz kapcsolódnak – az esetek 84 százaléka ilyen –, míg az okozott kár csaknem 86 százaléka köthető ehhez a forgalomhoz.
A tranzakciók iránya szerint elsősorban a határon átnyúló forgalom érintett, a darabszámban 79, az okozott kár értékét nézve pedig 88 százalékos a nemzetközi forgalomhoz kapcsolódó visszaélések aránya.
A jegybanki számokat részletesebben vizsgálva valóban az internetes vásárlásokhoz – illetve a postai, telefonos megrendelésekhez – kapcsolódott a legtöbb káreset a kibocsátói oldalon: itt 12 318 tranzakció volt érintett az év első három hónapjában, a kárérték pedig megközelítette a 350 millió forintot, miközben egy évvel korábban még 5200 tranzakciót és 159 milliós kárértéket regisztráltak.
Számottevően emelkedett emellett az elveszett, ellopott kártyákkal okozott kár volumene is: a január és március közötti 19 milliós összeg 58,5 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál, a mintegy 1300 káreset pedig 70 százalékos emelkedést tükröz.
A hamisított kártyákkal történő visszaélések száma viszont bő 18 százalékkal csökkent 2017 első negyedévéhez viszonyítva – ezzel ezer alá csúszott –, a kárérték 51,6-ről 34,5 millió forintra mérséklődött. Ami az elfogadói oldalt illeti, ott szintén mind a visszaélési esetek száma (1562), mind az okozott kár összértéke (83 millió forint) emelkedett az előző év azonos időszakához képest:
előbbi csaknem 59, utóbbi pedig 67,9 százalékos növekedés.
Az MNB adatai szerint a csalások nyomán keletkező veszteségből még mindig viszonylag kis hányadot viselnek a kártyabirtokosok. Az első negyedéves statisztikák szerint a fizetésikártya-üzletágban keletkezett veszteség mindössze 8,6 százalékát kellett a kártyabirtokosoknak viselniük, 31 százalék az elfogadói, 60,4 százalék a kibocsátói oldalra hárult.
A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja