BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Cenzorok keserítik a Tencent életét

Öten szálltak versenybe a dél-koreai Nexon internetes játékkészítő cégért, a győztest áprilisban hirdetik ki. Hatalmas üzletről van szó, amit egyrészt a jelentkezők illusztris tábora és a cég 13,3 milliárd dollár körülire becsült értéke is alátámaszt. A Nexont Kim Csung-csü üzletember alapította, aki most döntött úgy, hogy pénzzé teszi a családja birtokában lévő vállalkozást. A jelentkezők között említi a Reuters az internetes szolgáltatások és játékok kínai piacvezetőjét, a Tencentet és a legnagyobb dél-koreai közösségi médiaportál üzemeltetőjét, a Kakao Corporationt. A Korea Economic Daily információja szerint rajtuk kívül jelezte érdeklődését a Bain Capital és az MBK Partners befektetési társaság, valamint egy anonimitást kérő tőkéscsoport. Az előzetes ajánlattevők között találjuk a Netmarble kiadóvállalatot, amely az MBK Partnersszel közösen pályázik.

A Tencent esélyei meglehetősen jók, a cég nem sajnálja a pénzt, ha külföldi terjeszkedésről van szó. Forrása van bőven, a kínai internetes játékpiac egyébként is elképesztő ütemben hízik, tavalyi forgalma elérhette a 43 milliárd dollárt, s ezt az idén 16 százalékkal haladhatja meg. Olyan gyors a fejlődés, hogy a játékok forgalmazását engedélyező hatóság nem tud lépést tartani a kínálat bővülésével. A pekingi vezetés minden egyes játékot tüzetesen ellenőriz, s ha a fiatalok fejlődését veszélyeztetve látja, vagy a társadalomra nézve káros hatásúnak ítéli az online játékot, akkor megtagadja az engedélyt. A cenzor szerepét a sajtó- és kiadványfelügyelet látja el, amely tavaly márciusban leállította az engedélyek kiadását, arra hivatkozva, hogy eluralkodtak az erőszakos tartalmak, és a játékfüggőség egyre nagyobb méreteket ölt az országban, nem is szólva arról, hogy a felhasználók körében népbetegséggé vált a rövidlátás.

A kérelmek feldolgozását decemberben kezdték újra, ám az ötezer tételre becsült restancia feldolgozása rendkívül hosszadalmas lesz. A játékfejlesztők gondjait tetézi, hogy a napokban a hatóság az új kérelmek befogadásának leállítására utasította vidéki hálózatát, emiatt a cégek nem tudnak pénzt kiszedni a játékból és a játékosokból. A Tencentet hatalmas kár éri, a PlayerUnknown’s Battlegrounds Mobile nevű sikerre ítélt játékát például nem tudja elindítani a bürokrácia miatt, pedig szakértői becslések szerint csak ez a játék évi több mint egymilliárd dollárt hozna a cégnek.

A Tencenttel ellentétben a tőkeszegény játékfejlesztők nem engedhetik meg maguknak, hogy raktárra termeljenek, sokan közülük már bedobták a törülközőt. A piaci elemzők szerint a cenzorok előbb-utóbb utolérik magukat, leterheltségüket mindenesetre jól jelzi, hogy a 2017-es teljes évben 9651 internetes játék forgalmazását engedélyezték. Igaz, a tempó jelentősen lassult, az engedélyezés decemberi felújítása óta 538 játék ment csupán át a szűrőn. Arról nincs adat, hogy hány játékot dobtak vissza a fejlesztőknek.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.