Pénz- és tőkepiac

Azonosítás: a cégeknél lehet több a gond

Jelenleg a kötelező adategyeztetés miatt van roham a bankok ügyfélszolgálatán, júliusban azért lesz, mert a késlekedők nem tudnak pénzt kivenni az ATM-ekből.

Nem a lakossági oldalon okozhatja majd a legnagyobb gondot a bankszámlák június 27-i zárolása. A hírek szerint ugyanis a több mint 9,6 millió lakossági bankszámlának „csak” a 15 százalékát nem azonosították, ám a múlt hét elejéig az 1 millió vállalati számla felénél nem történt meg a pénzmosás és a terrorizmus-finanszírozás elleni törvénynek megfelelő adategyeztetés. Mindez azzal fenyeget, hogy tíz nap múlva a vállalati utalások jó részét nem tudják majd elfogadni a pénzintézetek.

A vállalati számlák esetében az uniós jog átvétele okán szükséges adategyeztetéskor a jogi személynek minősülő vállalati és egyéb szervezeti ügyfelekről a pénzügyi szolgáltatóknak új adatokat kell rögzíteniük, ezért kell újból beszerezni a tényleges tulajdonosi nyilatkozatokat, és nyilatkozni kell a kiemelt közszereplői státuszról. Fontos, hogy a vállalati számlák felett rendelkezési joggal bíró meghatalmazottakat is azonosítani kell, azaz a cégek könyvelőinek, pénzügyi ügyintézőinek is azonosítaniuk kell magukat, ha a társaság nevében pénzforgalmi megbízást akarnak adni a bankok számára.

Eközben a nagy médiavisszhang és az utolsó perces „ébredés” miatt a múlt héten az ügyfelek megrohanták a bankokat, túlterhelték a pénzintézeti call center vonalait. Miután az érintett lakossági ügyfelek többségének nem kell átesnie azonosításon – 2017 júniusa óta nyitott számlát, vagy az elmúlt két évben az ügyintézés során a bank (az ügyfél engedélyével) már lemásolta az okmányait, és azokban nem történt változás –, a mostani rohamban azok az ügyfelek vannak többségben, akiknek nem is kellene megjelenniük, vagyis miután feleslegesen mentek el a fiókba, mások elől vették el az ügyintézési időt. E téren jó ötletnek látszik az UniCredit gyakorlata: a bank azokat az ügyfeleket is értesítette sms-ben, akiknek nincs dolguk az azonosítással.

A fő gond az, hogy a hónapokkal ezelőtt értesített ügyfelek zöme sem tett eleget a banki felszólításnak. Ugyanakkor, mert a még nem azonosítottak között sok az idősebb, bankfiókokkal nem túl jól ellátott területen élő ügyfél, ezért a pénzintézetek azt javasolják, hogy a banki ügyfelek hívják fel családtagjaik figyelmét az azonosításra, hogy júliusban ők is hozzáférhessenek a számlájukra érkező fizetéshez, nyugdíjhoz. A bankok az újabb azonosítási rohamot éppen ezért a jövő hónap elejére várják, amikor a banki kapcsolatot csak pénzkivételre korlátozó ügyfelek mennek be panaszkodni, hogy az ATM nem adott ki pénzt.

A mostani azonosítás arra is jó lesz, jó lehet, hogy kiessen a rendszerből igen sok alvószámla. Ezeket a lakossági és vállalkozói számlákat korábban megnyitó ügyfelek ma már nem használják, fenntartásuk felesleges. Az utolsó komolyabb számlatisztulást a tranzakciós illeték 2013-as bevezetése hozta: az intézkedés nyomán három éven keresztül csökkent az élő bankszámlák száma, ennek köszönhetően 2015 végére több mint 520 ezer lakossági és csaknem 40 ezer vállalati számlával kevesebbet vezettek a pénzintézetek.

Ezek is érdekelhetik