BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csökkenő jegyárakkal számol a Ryanair

Ötödével csökkent a Ryanair negyedéves profitja, ennek ellenére a diszkont-légitársaság hangsúlyozza, hogy teljesíteni tudja az idei terveit. A piacon is ebben bíznak, a részvényárfolyam 3 százalékos erősödéssel fogadta a gyorsjelentést.

A Ryanair fenntartja idei üzleti évre vonatkozó profitcéljait, azaz a jövő márciussal záruló évében 750 és 950 millió euró közötti nyereséget vár, míg a 832 milliós elemzői konszenzus a sáv alsó széléhez van közelebb. Ugyanakkor az ír fapados figyelmeztet, hogy a nyári csúcsszezonban 6 százalékkal is csökkenhet a jegyek átlagára az Európában kialakult többletkapacitások miatt, s ezt tekintetbe véve az éves jegyárváltozás átlaga a mínusz 2-től a plusz 1 százalékig terjedő sáv alsó szélét célozhatja meg. Az átlagos jegyár most 37 euró, azaz 12 ezer forint. A fölös utasszállító-kapacitások kiépülése elsősorban Németországban okoz gondokat, de a Brexit körüli bizonytalanságokkal terhelt brit piacra is a pangás a jellemző. A Ryanair a Lufthansára mutogat, hogy a fapados Air Berlin megvásárlásával szerzett pluszkapacitásra filléres jegyárakkal „rabol” utasokat, elsősorban tőle.

Minden gondja ellenére a Ryan­air szorgalmasan termeli a profitot: a júniussal zárult három hónapban 243 millió eurós nyereségről számolt be, szemben az egy évvel korábbi 309 millióval. A Refinitiv elemzői konszenzusát kilencmillióval tudta megfejelni a cég, bevételei 11 százalékkal 2,3 milliárd euróra nőttek, ugyanilyen arányban, 41,9 millióra gyarapodott az utasszám, miközben a kihasználtság továbbra is kiemelkedően magas, 96 százalékos volt. A kiegészítő szolgáltatásokból – mint az elsőbbségi beszállás – származó bevétel éves szinten 27 százalékkal 800 millió euróra gyarapodott. A Boeing–737-esekre épülő flotta tavalyhoz képest huszonnéggyel, 455 darabosra bővült.

Költségoldalon az üzemanyagszámla 24 százalékos emelkedése volt a leghúzósabb tétel, de az írek a béreket is rendesen megemelték, ez is visszaköszön a 21 százalékkal magasabb számokban. További meglepetés a kerozinnál nem érheti a céget, az igényei 90 százalékát 708 dollár/tonna áron jövő márciusig lefedezte, a következő üzleti évre 37 százalékos fedezettségnél és 632 dolláros egységárnál jár. Az osztrák fapados, a Lauda átvétele és konszolidációja növelte a negyedéves költségeket, de azzal, hogy a cég Airbus A320-asokból álló flottáját húszdarabosra bővítették, faragni tudnak majd a leánycég veszteségeiből is. Az üzemanyag nélkül számított költségnövekedés csoportszinten 4 százalékos volt. Michael O’Leary vezérigazgató egy újdonságról is beszámolt: első légitársaságként havi rendszerességgel közzéteszik az egy utaskilométerre vetített szén-dioxid-kibocsátásukat, amely jelenleg 66 gramm. A legnagyobb európai fapados légitársaság részvényárfolyama két év alatt megfeleződött, ezért két tényezőt okolnak: a gyilkos árversenyt és a brit kilépést az Európai Unióból. Ehhez csatlakozott újabban a megrendelt Boeing–737 MAX gépek szállításának jelentős csúszása, ami miatt a Ryanairnek a felére kellett visszavágnia a jövő évre szóló bővülési terveit, amit az új MAX-okra alapozott. Ezek leszállítása azonban jó esetben is csak januártól valószínűsíthető, akkor is a vártnál sokkal lassabb ütemben. A jövő nyári csúcsszezonig 58 MAX-nak kellene csatlakoznia a Ryanair-flottához, ám egyelőre a harmincas szám van közelebb a realitáshoz.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.