Az Európai Unió tagországai között csak Romániában, Görögországban, Lettországban és Lengyelországban volt alacsonyabb a bankkártyás visszaélések forgalomhoz viszonyított aránya a 2010–18-as időszakban – derült ki a Magyar Nemzeti Bank Fizetési rendszer jelentés című kiadványából. A visszaélések aránya hazánkban nem éri el a forgalom 0,01 százalékát a kilencéves összevetésben, miközben az euróövezet aránya 0,03 százalék felett áll, a SEPA európai fizetési övezetben pedig 0,04 százalék.
Az elmúlt évben azonban a jegybanki statisztikák szerint jelentősen megugrottak a visszaélések hazánkban is: 2018-ban 66 037 esetben regisztráltak kártyacsalást a hazai pénzintézetek, ez kétharmadával több, mint a 2017. évi 39 355-ös esetszám. A visszaélésekben érintett összeg növekedése azonban elmaradt a csalások számának növekedésétől: az 1,712 milliárd forintos összeg csak 48 százalékos növekedést mutat. Eszerint az egy tranzakcióra jutó kár 29 322 forintról 25 936 forintra csökkent.
Az ember persze felkapja a fejét arra, hogy meghaladja az egymilliárd forintot a bankkártyás kár, ám ehhez fontos hozzátenni, hogy tavaly a teljes hazai bankkártyás forgalom 15 070 milliárd forint volt. Egymillió kártyás fizetésből nem egész hetven esetben merült fel visszaélés gyanúja, s minden plasztikokkal kifizetett egymillió forintból mindössze 113 forintot érintett csalás. A már idézett jegybanki jelentés arra is rámutat, hogy a bejelentett károknak csupán
8 százalékát, 91 millió forintot kellett a kártyabirtokosoknak állniuk, a hatályos szabályozás szerint ugyanis csak akkor viseli a kárt az ügyfél, ha bizonyíthatóan neki felróható súlyos gondatlanság okozta azt a helyzetet, amelyben a visszaélés megtörténhetett. Mindez azt jelenti, hogy egymillió forintnyi kártyás fizetés után a magyar plasztiktulajdonosokat mindössze 9 forint tényleges kár érte. A kár 53 százalékát a kártyakibocsátó bankok voltak kénytelenek lenyelni, 39 százaléka viszont a terminálokat üzemeltető kártyaelfogadó bankokat terhelte. Az elfogadói oldalon felmerült károkból a hazai kereskedőknek 109 millió forintot kellett megtérítenük – azokban az esetekben amikor a visszaélés bizonyíthatóan az ő tudatos vagy gondatlan közreműködésük következtében valósulhatott meg.
A jegybanki statisztikák igen pontosan mutatják a fő csalási tendenciákat. Miközben 2017-ben még a csalásban érintett tranzakciók 11,6 és a károk közel 16 százaléka kötődött hamisított kártyákhoz, addig tavaly az ilyen tranzakciók száma már nem érte el a visszaélések 5 százalékát, az ilyen ügyletekben megforduló pénzek pedig a károk 8,2 százalékát teszik ki. A legtöbb probléma egyértelműen az internetes vásárlásoknál történik: a 2017-es 30 567 eset után tavaly már 55 757 ilyen visszaélés történt. Ez a kibocsátói oldalon realizált bankkártyás károknak immár a 84,4 százalékát teszi ki, s hasonlóan 85 százalékos arányt mutat a csalásokban tavaly ezen a soron megjelenő 1,45 milliárd forintos kárösszeg is (2017-ben csak 871 millió volt a veszteség).
Aligha véletlen, hogy az európai szabályozók léptek, és épp az internetes fizetés biztonságosabbá tételét biztosítja majd a pénzforgalmi irányelv (PSD2) erős ügyfél-hitelesítésre (SCA) vonatkozó előírása, amely az ősztől kétfaktoros jóváhagyást ír elő a tranzakciók szempontjából. A hitelesítésben nem lesz elegendő a puszta jelszó (PIN-kód) megadása, hanem egy újabb azonosításra is szükség lesz a tranzakció elindításához. Ez a második azonosítás lehet egy, az ügyfél által birtokolt eszközre (például mobiltelefonra) küldött megerősítő kód vagy olyan biológiai információ, amelyhez szükség van az ügyfél jelenlétére – tipikusan ilyen lehet az ujjlenyomat-, az arc- vagy hangfelismerés. Magyarországon már több bank (Budapest Bank, Cetelem, CIB, Erste, K&H, OTP, UniCredit) alkalmazza az internetes vásárlásokat védő egyszer használatos kódküldéses, úgynevezett 3D Secure szolgáltatást, a mobilos fizetéseknél pedig több hitelintézet csak biológiai azonosítással engedi elindulni a fizetési folyamatot.
Japánnal egy cipőben
A Visa – mint a 2020-as tokiói olimpiai játékok fizetési technológiai partnere – csatlakozott a japán kormány Pénzmentes Japán elnevezésű kezdeményezéséhez, amelynek célja, hogy 2025-re 40 százalékra emeljék a digitális vásárlások számát az országban. Ez duplázást jelentene a jelenlegi állapotokhoz képest – meglepetésre Japán sem áll sokkal jobban az elektronikus fizetés terén: Magyarországon 2017-ben a kereskedelmi tranzakciók 12,6 százalékát bonyolították le bankkártyával. Dél-Koreában a tranzakciók aránya 90, Kínában 70, az Egyesült Államokban 60 százalékos.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.