Kilőtt a Wizz Air árfolyama, és meg is érkeztek az első céláremelések azt követően, hogy a társaság a vártnál is kedvezőbb eredményeket mutatott ki az első pénzügyi negyedévéről. Az árfolyam nyitás után történelmi csúcsra, 3900 penny fölé emelkedett Londonban, délutánra azonban mérséklődött a hurráoptimizmus, és a jegyzés 3700-ig csúszott vissza. Mindez annak ellenére történt, hogy a gyorsjelentés után a JPMorgan a korábbi 3700-ról 4300 pennyre emelte a társaság részvényeinek célárát. Amellett, hogy minden fontosabb eredménysoron látványos volt a növekedés, a befektetők annak is örvendhetnek, hogy miközben a konkurens légitársaságok sorra csökkentették az éves eredményprognózisaikat, a magyar gyökerekkel rendelkező Wizz Air menedzsmentje javított az idei kilátásokon, célkitűzéseken.
Az április–júniusi időszakban a Wizz Air rekordösszegű, 72,4 millió euró profitot termelt, a nettó profitmarzs 10,5 százalék lett. EBITDA-soron 22 százalékos növekedés mellett 187 millió eurót jelentett a társaság. Mindez elsősorban annak köszönhető, hogy miközben látványosan sikerült növelni az utasszámot és a bevételeket, az utaskilométerre vetített költségek csak minimálisan, alig 2 százalékkal emelkedtek, ami elsősorban az üzemanyagok drágulásával függ össze. És éppen ez a Wizz Air előnye a szektortársakhoz képest, hiszen az új gépflottával a hazai társaság költséghatékonyabban tud üzemelni. A pénzügyi negyedév során a Wizz Air repülőgépein 10,4 millióan utaztak, 20 százalékkal többen, mint egy évvel korábban. Az árbevétel 25 százalékkal 691 millió euróra ugrott, ami azzal is magyarázható, hogy a konkurens társaságok csökkentették kapacitásaikat a magasabb üzemanyagárak miatt, ezért a Wizz Air emelhette a jegyárait. Ráadásul azzal, hogy a szektortársak visszavonulót fújnak, újabb lehetőségek nyílnak meg a fapados előtt.
„Stratégiai lehetőség, hogy a piacon keletkezett vákuumot betöltsük” – mondta Váradi József, a légitársaság vezérigazgatója. A menedzsment a korábban tervezett 16 százalékos kapacitásnövelés helyett most már 20 százalékos bővüléssel számol, miközben a gépek kihasználtsága egy százalékponttal nőhet, a nettó eredmény 320–350 millió euró között lehet.
A Wizz Air tulajdonképpen nem okozott meglepetést a rendkívül jó gyorsjelentésével, hiszen a menedzsment már korábban is igen optimistán nyilatkozott – mondta lapunknak Cinkotai Norbert, a KBC Equitas vezető elemzője. Szerinte a befektetők kezdik elhinni, hogy a szenvedő konkurenciával ellentétben a Wizz Air növekedési sztorija fenntartható, leginkább ezzel magyarázható, hogy nyitás után rekordmagasra húzták az árfolyamot. A KBC továbbra is optimista a társasággal kapcsolatban, 5000 pennyre tartja a papírok fair értékét.
A Wizz Air gyorsjelentése kapcsán érdemes kiemelni, hogy az egy főre jutó jegyértékesítés kissé, 4,4 százalékkal csökkent, ám ezt bőven kompenzálta, hogy 17,7 százalékkal nőtt az egyéb szolgáltatásokból származó bevétel, ami számításaink szerint egy utasra vetítve már meghaladja a 30 eurót – mondta lapunknak Török Lajos, az Equilor Befektetési Zrt. vezető elemzője. A pluszbevételek már nemcsak a csomagfeladásokból, hanem az egyéb szolgáltatásokból is – például ülőhelyválasztás vagy elsőbbségi beszállás – származnak. Ez azért is fontos, mert így a Wizz Air a jegyeket alacsonyabb áron tudja kínálni, mint a konkurencia, az utasok pedig csak később szembesülnek a többletköltségekkel.
Török Lajos szerint hosszú távon is fenntartható a növekedési sztori, tekintve a Airbusnak leadott magas rendelésállományt, ugyanakkor lassan elérik a kapacitásbővítés határát. Részben ezzel is magyarázható, hogy az elmúlt időszakban utasokat hagytak különböző reptereken. Előretekintve bizakodásra ad okot a menedzsment optimizmusa, valamint az is, hogy a Wizz Airnél nagyon alacsony az egy főre jutó kilométerenként számolt szén-dioxid-kibocsátás. Ha ugyanis az unióban valóban bevezetnek majd a kibocsátásra vonatkozó adót, akkor az ismét a konkurenciát érinti érzékenyebben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.