A házhoz szállítás gyorsításából profitál az Amazon
Kriván Bence | A pompásan sikerült ünnepi szezon 21 százalékkal, 87,4 milliárd dollárra húzta fel az Amazon negyedik negyedéves forgalmát, a profitját pedig 8 százalékkal, 3,33 milliárdra növelte. Mindkét adat egy-egy milliárd dollárral verte az elemzői konszenzust. A forgalom a 24 órás házhoz szállítást garantáló szolgáltatás sikerének köszönhetően ugrott meg látványosan. Az e-kereskedelmi és internetes szolgáltatóóriás csütörtöki, az amerikai zárás után közzétett gyorsjelentése 13 százalékos ralit váltott ki, amivel a piaci kapitalizációja ismét átlépte az ezermilliárd dolláros határt. A lelkesedés pénteken is kitartott, az árfolyam 7,38 százalékos erősödéssel zárta a hetet.
Óvatosságra intő adatot is közölt az Amazon, amely szerint folyó üzleti negyedévének működési eredményét a korábban tervezett 4,4-ről 4,2 milliárd dollárra vette vissza. Ezzel azokat a befektetői aggodalmakat igazolta, amelyek a kiszállítás felgyorsításával megcélzott versenyelőny túl magas költségeihez fűződtek. Más kérdés, hogy a dinamikusan fejlődő e-kereskedelmi és hirdetési üzletágakból és a felhőszolgáltatásokból szerzett bevételek ezekhez kitermelik a fedezetet. A villámgyors házhoz szállítást és a streamszolgáltatásokat nyújtó Prime programhoz csatlakozó előfizetők száma két év alatt 50 százalékkal, 150 millió fölé nőtt, ez is megfelelő bázis a szolgáltatások fejlesztéséhez. Biztató jel a részvényeseknek, hogy az egynapos házhozszállítási infrastruktúra kiépítése egyre kevesebb pénzt visz el, a tavalyi záró negyedév 1,5 milliárdos költése után a folyó negyedévben erre egymilliárd dollárt terveztek be Brian Olsavsky, az Amazon pénzügyi igazgatója szerint. A cél, hogy folyamatosan a fő rivális Walmart előtt járjanak. A kiskereskedelmi lánc most még a két napon belüli célfuvar vállalását reklámozza, igaz, ezért nem szed külön előfizetési díjat. Az Amazon erőfeszítései beértek, a cég az egy évvel korábbihoz képest négyszeresére növelte aznapi, illetve 24 órán belüli kiszállításainak összértékét.
Az Amazon egyelőre nem tudja megszorongatni a fő rivális Microsoftot a felhőszolgáltatások terén. A Microsoft a tavalyi negyedik negyedévben 11,87 milliárd dollár bevételt ért el az intelligens felhőalapú szolgáltatásokból, ami 26 százalékos éves bővülés. Ehhez képest az Amazon Web Services (AWS) üzletágánál 9,95 milliárdos bevétel keletkezett a negyedévben, a 34 százalékos, az előző háromhavihoz hasonló ütemű bővülés eredményeként. Elemzők szerint megnyugtató és reménykeltő a jövőre nézve, hogy az AWS új erőre kapott, és végleg lezárta a hat negyedéven át lassuló forgalombővülési dinamikával jellemzett időszakát. Kettejük csatájában mélyütést vitt be a Microsoft azzal, hogy elhalászta az Amazon orra elől a washingtoni védelmi minisztérium tíz évre szóló és tízmilliárd dolláros bevételt garantáló adattárolás-technológiai megbízását. Ez az ügy azonban az Amazon jogorvoslati kérelme miatt még nincs nyugvóponton.


