BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A házhoz szállítás gyorsításából profitál az Amazon

Kriván Bence | A pompásan sikerült ünnepi szezon 21 százalékkal, 87,4 milliárd dollárra húzta fel az Amazon negyedik negyedéves forgalmát, a profitját pedig 8 százalékkal, 3,33 milliárdra növelte. Mindkét adat egy-egy milliárd dollárral verte az elemzői konszenzust. A forgalom a 24 órás házhoz szállítást garantáló szolgáltatás sikerének köszönhetően ugrott meg látványosan. Az e-kereskedelmi és internetes szolgáltatóóriás csütörtöki, az amerikai zárás után közzétett gyorsjelentése 13 százalékos ralit váltott ki, amivel a piaci kapitalizációja ismét átlépte az ezermilliárd dolláros határt. A lelkesedés pénteken is kitartott, az árfolyam 7,38 százalékos erősödéssel zárta a hetet.

Óvatosságra intő adatot is közölt az Amazon, amely szerint folyó üzleti negyedévének működési eredményét a korábban tervezett 4,4-ről 4,2 milliárd dollárra vette vissza. Ezzel azokat a befektetői aggodalmakat igazolta, amelyek a kiszállítás felgyorsításával megcélzott versenyelőny túl magas költségeihez fűződtek. Más kérdés, hogy a dinamikusan fejlődő e-kereskedelmi és hirdetési üzletágakból és a felhőszolgáltatásokból szerzett bevételek ezekhez kitermelik a fedezetet. A villámgyors házhoz szállítást és a streamszolgáltatásokat nyújtó Prime programhoz csatlakozó előfizetők száma két év alatt 50 százalékkal, 150 millió fölé nőtt, ez is megfelelő bázis a szolgáltatások fejlesztéséhez. Biztató jel a részvényeseknek, hogy az egynapos házhozszállítási infrastruktúra kiépítése egyre kevesebb pénzt visz el, a tavalyi záró negyedév 1,5 milliárdos költése után a folyó negyedévben erre egymilliárd dollárt terveztek be Brian Olsavsky, az Amazon pénzügyi igazgatója szerint. A cél, hogy folyamatosan a fő rivális Walmart előtt járjanak. A kiskereskedelmi lánc most még a két napon belüli célfuvar vállalását reklámozza, igaz, ezért nem szed külön előfizetési díjat. Az Amazon erőfeszítései beértek, a cég az egy évvel korábbihoz képest négyszeresére növelte aznapi, illetve 24 órán belüli kiszállításainak összértékét.

Az Amazon egyelőre nem tudja megszorongatni a fő rivális Microsoftot a felhőszolgáltatások terén. A Microsoft a tavalyi negyedik negyedévben 11,87 milliárd dollár bevételt ért el az intelligens felhőalapú szolgáltatásokból, ami 26 százalékos éves bővülés. Ehhez képest az Amazon Web Services (AWS) üzletágánál 9,95 milliárdos bevétel keletkezett a negyedévben, a 34 százalékos, az előző háromhavihoz hasonló ütemű bővülés eredményeként. Elemzők szerint megnyugtató és reménykeltő a jövőre nézve, hogy az AWS új erőre kapott, és végleg lezárta a hat negyedéven át lassuló forgalombővülési dinamikával jellemzett időszakát. Kettejük csatájában mélyütést vitt be a Microsoft azzal, hogy elhalászta az Amazon orra elől a washingtoni védelmi minisztérium tíz évre szóló és tízmilliárd dolláros bevételt garantáló adattárolás-technológiai megbízását. Ez az ügy azonban az Amazon jogorvoslati kérelme miatt még nincs nyugvóponton.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.