BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A vártnak megfelelő eredményromlás a Zwacknál

A Zwack Unicum bruttó árbevétele 5,5 százalékkal 22,6 milliárd forintra csökkent a 2019–20-as üzleti évének első három negyedévében, a működési eredménye 38 százalékkal 2,4 milliárd forintra, adózott eredménye pedig 41 százalékkal 2 milliárd forintra zuhant a december végén lezárt kilenc hónapos időszakban – derül ki az italgyártó gyorsjelentéséből. A Zwack gazdálkodását érzékenyen érintette a népegészségügyi termékadó (neta) tavaly január 1-jén életbe lépett kiterjesztése és kulcsának emelése, hiszen a cég jövedéki adó és neta nélkül számított nettó értékesítése 17 százalékkal 11,9 milliárd forint alá esett, tehát jóval nagyobb mértékben, mint a bruttó árbevétel. Az adónövekedést a társaság ugyan érvényesítette az áraiban, azonban ez volumencsökkenést eredményezett.

További kedvezőtlen körülmény, hogy a hazai piacon elsősorban

– mintegy 22 százalékkal – a magasabb nyereségkulccsal eladható saját gyártású termékek értékesítése csökkent, a Zwack által forgalmazott külföldi italokból származó bevétel kevésbé, 7,5 százalékkal zsugorodott. Az utóbbi tételen belül közel 12 százalékkal nőtt a Diageo-termékek árusításából származó nettó árbevétele, míg a Moët Hennessy italok hazai értékesítése március 1-jétől teljesen kikerült a Zwack portfóliójából. Nőttek viszont az Unicum-gyártó exportbevételei, mégpedig 6 százalékkal 1,3 milliárd forintra, pedig a vámmentes értékesítések – részben a Ferihegyen is érzékelhető netaemelés hatására – visszaestek. Éves összevetésben a harmadik negyedévben csökkent a legnagyobb mértékben, több mint 23 százalékkal az árbevétel, ez azonban a bázishatásra vezethető vissza, mivel a netaemelést közvetlenül megelőző időszakban rekordértékesítést ért el a társaság.

Rátkai Orsolya, az OTP Bank elemzője szerint a Zwack Unicum – noha a nettó árbevétele némileg, de nem nagy mértékben elmaradt a várttól – az eredménysorokon hozta a várhatót. Mivel azonban a beszámoló a korábbiakkal ellentétben nem tér ki a prémium- és a minőségi italok kiskereskedelmi piackutatási adataira az időszakban, még nem lehet megítélni, hogy a Zwack piaci részesedése változott-e számottevően a két szegmensben. Az mindenesetre látszik – mondta az elemző –, hogy a netaemelést megelőző kiskereskedelmi raktárfeltöltések hatása még mindig visszafogja a gyártó teljesítményét.

A következő időszakra kitekintve a vállalat a már megkezdett negyedik negyedévben bevétel­növekedést vár az előző év azonos időszakához mérten. A menedzsment összességében továbbra is teljesíthetőnek tartja a 2019–20-as üzleti év célkitűzéseit, azaz a 10 százalékot valamivel meghaladó forgalomcsökkenést és az 1,4 milliárd forintos nettó nyereséget, amely 46 százalékkal marad el az előző üzleti évhez képest.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.