A vártnak megfelelő eredményromlás a Zwacknál
A Zwack Unicum bruttó árbevétele 5,5 százalékkal 22,6 milliárd forintra csökkent a 2019–20-as üzleti évének első három negyedévében, a működési eredménye 38 százalékkal 2,4 milliárd forintra, adózott eredménye pedig 41 százalékkal 2 milliárd forintra zuhant a december végén lezárt kilenc hónapos időszakban – derül ki az italgyártó gyorsjelentéséből. A Zwack gazdálkodását érzékenyen érintette a népegészségügyi termékadó (neta) tavaly január 1-jén életbe lépett kiterjesztése és kulcsának emelése, hiszen a cég jövedéki adó és neta nélkül számított nettó értékesítése 17 százalékkal 11,9 milliárd forint alá esett, tehát jóval nagyobb mértékben, mint a bruttó árbevétel. Az adónövekedést a társaság ugyan érvényesítette az áraiban, azonban ez volumencsökkenést eredményezett.
További kedvezőtlen körülmény, hogy a hazai piacon elsősorban
– mintegy 22 százalékkal – a magasabb nyereségkulccsal eladható saját gyártású termékek értékesítése csökkent, a Zwack által forgalmazott külföldi italokból származó bevétel kevésbé, 7,5 százalékkal zsugorodott. Az utóbbi tételen belül közel 12 százalékkal nőtt a Diageo-termékek árusításából származó nettó árbevétele, míg a Moët Hennessy italok hazai értékesítése március 1-jétől teljesen kikerült a Zwack portfóliójából. Nőttek viszont az Unicum-gyártó exportbevételei, mégpedig 6 százalékkal 1,3 milliárd forintra, pedig a vámmentes értékesítések – részben a Ferihegyen is érzékelhető netaemelés hatására – visszaestek. Éves összevetésben a harmadik negyedévben csökkent a legnagyobb mértékben, több mint 23 százalékkal az árbevétel, ez azonban a bázishatásra vezethető vissza, mivel a netaemelést közvetlenül megelőző időszakban rekordértékesítést ért el a társaság.
Rátkai Orsolya, az OTP Bank elemzője szerint a Zwack Unicum – noha a nettó árbevétele némileg, de nem nagy mértékben elmaradt a várttól – az eredménysorokon hozta a várhatót. Mivel azonban a beszámoló a korábbiakkal ellentétben nem tér ki a prémium- és a minőségi italok kiskereskedelmi piackutatási adataira az időszakban, még nem lehet megítélni, hogy a Zwack piaci részesedése változott-e számottevően a két szegmensben. Az mindenesetre látszik – mondta az elemző –, hogy a netaemelést megelőző kiskereskedelmi raktárfeltöltések hatása még mindig visszafogja a gyártó teljesítményét.
A következő időszakra kitekintve a vállalat a már megkezdett negyedik negyedévben bevételnövekedést vár az előző év azonos időszakához mérten. A menedzsment összességében továbbra is teljesíthetőnek tartja a 2019–20-as üzleti év célkitűzéseit, azaz a 10 százalékot valamivel meghaladó forgalomcsökkenést és az 1,4 milliárd forintos nettó nyereséget, amely 46 százalékkal marad el az előző üzleti évhez képest.


