A legnagyobb súlyt továbbra is a személygépjárművek és kishaszongépjárművek finanszírozása teszi ki, e területen a kihelyezés gyorsulása a 2018-as harmadára esett. A 11 százalékos bővülés 272 milliárd forintnyi lízingügyletet jelent, az iparág súlya 37 százalékos. Míg 2018-ban a lakossági vásárlások húzták a piacot, tavaly ismét a céges vásárlások voltak erősebbek, ebben a szegmensben 16 százalékkal nőtt a kihelyezés. A lakosság csökkenő érdeklődését magyarázza, hogy a babaváró támogatásból sokan egyéb finanszírozás nélkül tudtak belevágni az autóvásárlásba. A lakossági finanszírozást az idén várhatóan megtámasztja majd a nagycsaládosok autóvásárlási programja: decemberig 23 ezer leadott kérelmet regisztráltak a programban, ebből 14 ezer esetben a pozitív határozat is megvolt, s 6 ezer esetben a kifizetési kérelem is megszületett. A lízing részesedése a programban a szegmensben megszokott 30 százalék körül van – tavaly decemberig 1800 nagycsaládos autót finanszíroztak. Tóth Zoltán szerint az idén havi 500-600 átadott autóban gondolkodnak, ami havi 1-2 milliárd forintos kihelyezést jelenthet.
Az, hogy még a szeptemberben vártnál is kisebb lett a bővülés, elsősorban két szegmensnek volt betudható. A flottafinanszírozás bővülése szeptemberig 13 százalékos volt, ám ezt követően megállt a piac, a 84 milliárd forintos év végi kihelyezés mindössze 4 százalékos emelkedésnek felel meg. A nagyhaszongépjárművek piacán az év második felében ennél is jelentősebb volt a visszaesés, amiben a nemzetközi fuvarozó cégek problémái köszönnek vissza. Az év során csaknem ezer nagyhaszongépjárművel kevesebbet, 5274 tehergépkocsit értékesítettek Magyarországon, míg a lízingelt gépjárművek száma csak 3689-ről 2987-re csökkent, a finanszírozott összeg ugyanakkor 13 százalékkal, 165 milliárd forintra esett vissza. A piacon a Növekedési hitelprogram (NHP) csak részlegesen tudott segíteni, az MNB refinanszírozási programja keretében értékesített gépjárművek aránya 23 százalékos volt.
A géplízing bővülése 20 százalékos volt, a 209 milliárd forintos kihelyezés révén a finanszírozási ág részesedése 28 százalék. Ezen belül a mezőgazdasági gépek már kiugró teljesítménnyel rukkoltak elő: a 103 milliárdos adat 26 százalékos bővülés – ebben viszont egyértelmű az NHP szerepe, hiszen a lízingelt mezőgazdasági gépek 81 százalékánál vettek igénybe NHP-finanszírozást, az új gépek esetében pedig az NHP-arány majdnem száz százalék. A többi alterület esetében is növekedéstámogató volt az MNB hitelprogramja. Az építőipar problémái megjelennek abban, hogy a 2018-as 46 százalékos növekedés után az építőgépek piaca 6 százalékkal tudott csak emelkedni, ám a 27,5 milliárdos kihelyezés vélhetően sokáig abszolút csúcs lesz, hiszen a szakmai várakozások szerint idén 15 százalék körüli visszaesés várható az építőiparban. Amiben a magyar piac nagy mértékben eltér Európától, az az IT-eszközök lízingje – hívta fel a figyelmet Nyikos Katalin, a Lízingszövetség elnöke: míg Magyarországon elhanyagolható,
1 százalék alatti a terület részesedése a lízingpiacból, Európában 4 százalék körüli.
Az idei várakozások kifejezetten visszafogottak. A Lízingszövetség elnöke szerint a várhatóan kedvezőtlenebb gazdasági környezet és a piaci területek visszafogott értékesítési és beruházási tervei kapcsán a finanszírozott összeg stagnálásával is elégedettek lennének.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.