Lízing: lassulást hozott az ősz
A legnagyobb súlyt továbbra is a személygépjárművek és kishaszongépjárművek finanszírozása teszi ki, e területen a kihelyezés gyorsulása a 2018-as harmadára esett. A 11 százalékos bővülés 272 milliárd forintnyi lízingügyletet jelent, az iparág súlya 37 százalékos. Míg 2018-ban a lakossági vásárlások húzták a piacot, tavaly ismét a céges vásárlások voltak erősebbek, ebben a szegmensben 16 százalékkal nőtt a kihelyezés. A lakosság csökkenő érdeklődését magyarázza, hogy a babaváró támogatásból sokan egyéb finanszírozás nélkül tudtak belevágni az autóvásárlásba. A lakossági finanszírozást az idén várhatóan megtámasztja majd a nagycsaládosok autóvásárlási programja: decemberig 23 ezer leadott kérelmet regisztráltak a programban, ebből 14 ezer esetben a pozitív határozat is megvolt, s 6 ezer esetben a kifizetési kérelem is megszületett. A lízing részesedése a programban a szegmensben megszokott 30 százalék körül van – tavaly decemberig 1800 nagycsaládos autót finanszíroztak. Tóth Zoltán szerint az idén havi 500-600 átadott autóban gondolkodnak, ami havi 1-2 milliárd forintos kihelyezést jelenthet.
Az, hogy még a szeptemberben vártnál is kisebb lett a bővülés, elsősorban két szegmensnek volt betudható. A flottafinanszírozás bővülése szeptemberig 13 százalékos volt, ám ezt követően megállt a piac, a 84 milliárd forintos év végi kihelyezés mindössze 4 százalékos emelkedésnek felel meg. A nagyhaszongépjárművek piacán az év második felében ennél is jelentősebb volt a visszaesés, amiben a nemzetközi fuvarozó cégek problémái köszönnek vissza. Az év során csaknem ezer nagyhaszongépjárművel kevesebbet, 5274 tehergépkocsit értékesítettek Magyarországon, míg a lízingelt gépjárművek száma csak 3689-ről 2987-re csökkent, a finanszírozott összeg ugyanakkor 13 százalékkal, 165 milliárd forintra esett vissza. A piacon a Növekedési hitelprogram (NHP) csak részlegesen tudott segíteni, az MNB refinanszírozási programja keretében értékesített gépjárművek aránya 23 százalékos volt.
A géplízing bővülése 20 százalékos volt, a 209 milliárd forintos kihelyezés révén a finanszírozási ág részesedése 28 százalék. Ezen belül a mezőgazdasági gépek már kiugró teljesítménnyel rukkoltak elő: a 103 milliárdos adat 26 százalékos bővülés – ebben viszont egyértelmű az NHP szerepe, hiszen a lízingelt mezőgazdasági gépek 81 százalékánál vettek igénybe NHP-finanszírozást, az új gépek esetében pedig az NHP-arány majdnem száz százalék. A többi alterület esetében is növekedéstámogató volt az MNB hitelprogramja. Az építőipar problémái megjelennek abban, hogy a 2018-as 46 százalékos növekedés után az építőgépek piaca 6 százalékkal tudott csak emelkedni, ám a 27,5 milliárdos kihelyezés vélhetően sokáig abszolút csúcs lesz, hiszen a szakmai várakozások szerint idén 15 százalék körüli visszaesés várható az építőiparban. Amiben a magyar piac nagy mértékben eltér Európától, az az IT-eszközök lízingje – hívta fel a figyelmet Nyikos Katalin, a Lízingszövetség elnöke: míg Magyarországon elhanyagolható,
1 százalék alatti a terület részesedése a lízingpiacból, Európában 4 százalék körüli.
Az idei várakozások kifejezetten visszafogottak. A Lízingszövetség elnöke szerint a várhatóan kedvezőtlenebb gazdasági környezet és a piaci területek visszafogott értékesítési és beruházási tervei kapcsán a finanszírozott összeg stagnálásával is elégedettek lennének.


