BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megszenvedik a világcégek a koronavírust

Sorra jelentik be a globális nagyvállalatok, hogyan reagálnak a koronavírus-járvány okozta kihívásokra.

Egyre több globális nagyvállalat kénytelen reagálni a koronavírus-járványra, sorra érkeznek a bejelentések a kínai gyártósorok meghosszabbított zárvatartásáról és az ellátási láncban felmerülő nehézségekről. Az érintett cégek részvényei vegyesen reagálnak, az árupiaci trendeket is a koronavírussal kapcsolatos hírek határozzák meg. A határidős nyersolajjegyzések 2,5 százalékkal emelkedtek arra a hírre tegnap, hogy az egyik kínai egyetem kutatói két, a koronavírus ellen hatékonynak bizonyuló szert állítottak elő, délután Genfben az Egészségügyi Világszervezet viszont cáfolta a sajtóértesüléseket, amelyek szerint áttörő jelentőségű gyógyszereket fedeztek fel az új, koronavírussal fertőzött betegek kezelésére.

Folytatódott, sőt gyorsuló ütemre váltott a dollár hét elején kezdődött erősödése, az euró-dollár keresztárfolyam egészen az 1,1-es szintig ereszkedett le. Ez kritikus kulcsszint, november óta már három alkalommal is visszapattant innen a kurzus. Csaknem 1 százalékos pluszban nyitottak az amerikai tőzsdék, a vezető európai indexek is kizöldültek.

A csökkenő kereslet miatt hongkongi járatainak február 20-ig tartó felfüggesztéséről határozott az American Airlines, a piac 1,5 százalékos emelkedéssel díjazta a lépést. E hét szombatjától hasonlót lép a United Airlines is, amelynek papírjai 2,3 százalékkal erősödtek. Eddig már két tucat légitársaság függesztette fel vagy korlátozta a Kínába indulói járatait. Nagyot, 2,7 százalékot meneteltek tegnap a kínai Cathay Pacific Airways részvényei arra a hírre, hogy a cég kényszerszabadságra küldte 27 ezer alkalmazottját, a kialakult körülmények súlyosságát pedig már a 2009-es pénzügyi válságéval megegyezőnek ítéli. Lépett a francia Airbus is, a vírus miatt bezárja a Tiencsinben található összeszerelő üzemét, eddig itt készült például az A320neo típusú repülőgépek törzse. A társaság keresi az alternatívát a gyártás pótlására, ezt vagy Európában, vagy pedig az alabamai üzemükben tehetik meg. A British Airways anyacége, az IAG szerint a vírusnak mindezek ellenére csak marginális lesz a hatása a globális légi közlekedési szektorra, az iparág erős, nemcsak a járvány következményeivel birkózik meg, de a kínai gazdasági növekedés lassulásával is. Az optimista közleményt 5 százalékos részvényfelpattanás követte.

A svéd távközlési óriás, az Ericsson szintén leállította a gyártást Kínában, a lépésük 11 ezer dolgozót (ebből 450-et Vuhanban) érint. Igyekeztek megnyugtatni a befektetőket, hogy más országokban pótolni tudják a kieső gyártókapacitást, a jelek szerint mérsékelt sikerrel: a cég papírjai kismértékben estek tegnap. Ideiglenes leállásról vagy az üzemszünet meghosszabbításáról döntött számos autógyártó is, reagálva a kínai alkatrészszállítások akadozására.

Véget ért a napok óta szüntelenül tomboló Tesla-őrület a tőzsdén, tegnap 9 százalékos mínuszban nyitott az elmúlt időszak sztárrészvénye. A cég bejelentette, késleltetve szállítja ki a sanghaji Gigafactoryból a február első felére ütemezett Model 3-asokat a kínai megrendelőknek. A gyár a tervezettnél egy-másfél héttel tart tovább zárva a járvány miatt, de jelezték, az év során behozzák a termeléskiesést.

Az Apple tajvani beszállítója, a Foxconn eközben már a gyártás jövő heti újraindítását készíti elő, de további egy-két hét szükséges a teljes kapacitás újbóli eléréséhez. Utóbbira nagy az igény, hiszen az első negyedévben máris 10 százalékkal visszavették az elemzők az iPhone készülékek várható értékesítését.

A Kínában felfüggesztett vagy kényszerszabadságolt dolgozók szerencsejáték-szenvedélyükkel is csak korlátozottan élhetnek, Makaóban ugyanis két hétre bezártak a kaszinók a járvány miatt. Karanténba került két tengerjáró hajó a kínai vizeken, fedélzetükön 3700 emberrel, akik közül tízen már megfertőződtek. Az egyik hajón három magyar is dolgozik.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.