Pénz- és tőkepiac

A járvány alatt is jól fogyhat a Vraylar

A Richter sikertermékének amerikai piacán nem is látszik a járvány hatása, az ottani forgalmazó viszont érzékeny veszteségeket szenvedett más termékek esetében a lecsökkentett beteg-orvos találkozások miatt.

Számos, elsősorban akut megbetegedések kezelésére szolgáló gyógyszer forgalma csökkent nagymértékben az elmúlt hónapban az Egyesült Államokban – írta a FiercePharma szakportál, első számú kiváltó okként (a szezonális hatások mellett) egyértelműen a minimálisra visszaszorított orvos-beteg találkozásokat jelölve meg. A lap a kárvallottak közé sorolja a Richter amerikai partnerét, az Allergant is, de nem a Magyarországon feltalált molekula miatt. A Vraylar antipszichotikum tengerentúli forgalmára a jelek szerint nincs befolyással a Covid–19-járvány és a vele járó korlátozások.

Miután sokkal kevesebb beteg kereste fel az orvosát az elmúlt hetekben, a gyors lefolyású betegségekre felírható készítmények forgalma márciusban 28 százalékkal csökkent februárhoz képest az USA-ban, ezzel szemben a krónikus megbetegedések gyógyszeres kezelésében nem tapasztalható visszaesés, sőt, ott 2 százalékkal még emelkedett is a havi receptfelírás. Stabil maradt a gyógyszerforgalom a cukorbetegség, a mentális zavarok és a légzőszervi megbetegedések kezelésében. A múlt hónapban az influenzaszezon lecsengett az Államokban, a tünetenyhítő szerekből sokkal kevesebb fogy: a tíz legnagyobb forgalomesést elszenvedő készítmény közül nyolc volt influenzagyógyszer vagy -oltás, a maradék kettő pedig a Pfizer nikotinéhség-csökkentő tablettája és a Takeda figyelemhiányos hiperaktivitás-zavart kezelő gyógyszere.

Kevésbé érthető, hogy a szemészeti gyógyszerek kereslete miért esett vissza 41 százalékkal. A trend az Allergannak is fájhat, a Restasis nevű, szemszárazság elleni készítményéből 26 százalékkal fogyott kevesebb márciusban, mint egy hónappal előtte. Pedig ez a szer a cég egyik fő bevételforrása, tavaly, az első negyedévben 231,7 millió dollárt hozott, ugyanabban az időszakban a Vraylar csupán 143,7 millió dollárt. Az utóbbi szám hamarosan a duplájára nőhet, a cariprazine-hatóanyagú antipszichotikum forgalma a járvány alatt is gyorsuló ütemben nő. Ha beigazolódnak a várakozások, 280 millió dollár fölé emelkedhet a negyedéves amerikai Vraylar-értékesítés, mindez pedig a Richternek 50 millió dollár royaltybevételt hozna. Az Egyesült Államok gyógyszerpiacán a Richternek tavaly 71,1 milliárd forint bevétele származott, ennek nagy része a cariprazine-hoz kapcsolódó jogdíj és mérföldkőfizetés (54,7 milliárd forint értékben) volt, és 12,6 milliárd forintot hozott a nőgyógyászati termékek értékesítése. A magyar gyártó arra számít, hogy a licencbeadási megállapodások folytatódásával világszerte több mint 1,9 milliárd ember számára válhat elérhetővé a molekula.

A cariprazine sikeréből olyanok is szeretnének részesülni, akiknek arra még sokáig nem lenne lehetőségük: a molekulához kapcsolódó, 2028-ban és 2029-ben lejáró amerikai szabadalmak megvédéséért a magyar cég december végén pert indított három indiai gyártó – az Aurobindo Pharma, a Sun Pharma és a Zydus – USA-beli érdekeltségei ellen. Ebben az ügyben sok új fejlemény nem történt. A Richter a múlt pénteken megjelent éves jelentésében közölte, hogy a delaware-i kerületi bíróság a tárgyalás időpontját még nem tűzte ki, sőt az ügyintézés ütemezését sem állapította meg.

A Vraylar sikere akkor értékelhető objektíven, ha megértjük, hogy a járvány milyen mértékben forgatta fel az USA gyógyszerpiacának nagy részét. Ennek bemutatására azt a példát ragadta ki a FiercePharma, hogy a GlaxoSmithKline által kínált, övsömör elleni vakcinából korábban hónapokon át nem tudtak annyit szállítani, amennyire igény volt, márciusban viszont drámai mértékben, 84 százalékkal csökkent az értékesítés – tavaly, az első negyedévben még 357 millió fontot tett ki a szer forgalma.

Ha beigazolódnak a várakozások,

50

millió dollár royalty- bevételhez jut a Richter

Ezek is érdekelhetik