Elvitte a gyenge forint a profitot
A járványhelyzet hatására romló autópiaci környezetben is 10 százalékkal, 20 milliárd forint fölé növelte árbevételét az AutoWallis az első negyedévben, két nagyobb egyszeri tétel azonban jelentősen rontotta a társaság főbb eredményszámait. Erősödő forgalomra lehetett számítani a vállalat április végén közzétett értékesítési beszámolója alapján, a gyenge eredményszámok ugyanakkor kellemetlen meglepetésként érhették a befektetőket, akik tegnap délelőtt 4 százalékkal húzták lejjebb az AutoWallis részvényeinek árfolyamát.
A forgalombővülés motorja a belföldi értékesítés volt, ebben több mint ötödével nagyobb forgalmat ért el a vállalat, és 9,2 milliárd forinttal megelőzte az árbevétel csaknem felét szállító nemzetközi disztribútori üzletág teljesítményét – ebben a szegmensben lényegében stagnáltak az eladások. A legkisebb, autóipari szolgáltatások terén 13 százalékos emelkedést regisztrált a társaság március végéig, azzal együtt is, hogy az autóbérlések száma drámaian visszaesett a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér márciusi lezárása miatt. A jelentős forgalomnövekedés ellenére a társaság főbb eredményszámait jelentősen rontották egyszeri tételek. Az AutoWallis két leányvállalatának telephelyéről februárban negyedmilliárd forint értékű eszközöket tulajdonítottak el, ebből csaknem 160 millió forintot az első negyedévben kellett leírnia a társaságnak, ám az érintett eszközök későbbi megtérülésével továbbra is számol a menedzsment. Nagyobb súllyal esett a latba, hogy márciusra rekordszintre gyengült a forint, ami 581 millió forint nem realizált átértékelési veszteséget okozott a társaságnak. Ennek oka, hogy a balkáni régióban kiugróan magas szintre nőtt az euróban nyilvántartott szállítói állomány, amelyet a negyedév végén 359 euró-forint árfolyamon kellett átértékelni az IFRS-szabályoknak megfelelően. A társaság ugyanakkor hangsúlyozza, hogy a készletállomány értékesítése és a számlák alacsonyabb árfolyam melletti teljesítése később nagyságrendileg kompenzálja majd ezt a pénzügyileg nem realizált veszteséget.
A vállalatcsoport eredményességét legjobban kifejező, pénzügyi tételektől tisztított, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény (EBITDA) 7 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól, az 509 milliós eredmény az egyszeri tételek nélkül 667 millió forint, ami csaknem negyedével magasabb a tavalyinál. A működési eredmény 40 százalékkal 181 millió forintra zsugorodott az egyszeri tételek és a járványhelyzetben hozott intézkedések hatásaként. A pénzügyi sorok hétszázmillió forint feletti vesztesége leginkább az adózott eredményt terhelte, a 2019 eleji 86 millió forintos nyereség csaknem 600 milliós veszteséggé duzzadt.
Ormosy Gábor vezérigazgató szerint a járvány rövid távon ugyan kedvezőtlenül hat az ágazatra, de az AutoWallis fő piacait adó kelet-közép-európai régió és a Balkán, valamint a prémiumautó-szegmens számai tartósan jobbak lehetnek az EU és a teljes autópiac mutatóinál. A vállalatvezető szerint így továbbra is tartható az AutoWallis stratégiájában meghirdetett cél, amely szerint 2024-re 130 milliárd forint fölé emelkedhet az árbevétel.


