Minden idők egyik leggyengébb teljesítményét láthattuk 2020 második negyedévében az autógyártó cégektől, hiszen a koronavírus-járvány áldozatává váltak a személygépkocsi-eladások is a gyárleállások, a beszállítói láncok lassulása és természetesen a növekvő munkanélküliség nyomásától megcsappant kereslet miatt.
A második negyedévben éves összevetésben néhány kivételtől eltekintve 30 százalék körül vagy afelett alakult a visszaesés.
Ugyanez érzékelhető a negyedéves időszak eredményességi várakozásaiban is, hiszen az elemzők egyetlen autógyártónak sem prognosztizáltak pozitív egy részvényre jutó eredményt. Habár ennek beteljesedése már megdőlt, hiszen a Tesla a várakozások ellenére a pozitív tartományban tudta tartani az EPS-mutatót, de a többi esetben inkább a vártnál kisebb veszteség számít jó eredménynek. Erre volt jó példa a General Motors szerdai gyorsjelentése, amely 50 centes egy részvényre jutó veszteségről számolt be, szemben az előzetesen várt 1,77 dollárral. Ezt úgy érte el, hogy a bevételek még az előrejelzéstől is elmaradtak. Vagyis az igazi siker kulcsa ebben az esetben a hatékony költségcsökkentés lehet. Mindezek hatására a General Motors részvényei a bejelentést követően emelkedni tudtak, amit ugyan később elsöpört a piaci hangulat, de ezek az értékek hosszabb távon is felülteljesítést hozhatnak az iparágban.
Éppen ellenkező tendenciákat láthattunk a Daimler gyorsjelentésének elemzésekor, hiszen a német autógyártó egy főre jutó vesztesége nagymértékben meghaladta a várakozásokat (2,5 euró lett a várt 1,7 helyett), miközben a bevételei magasabb értéket értek el az elemzői konszenzusnál. Hiába tehát az optimistának tűnő menedzsmenti nyilatkozat, miszerint már látszanak a jelei az eladások élénkülésének, és a második fél évben jelentős növekedés következhet, a német gyártó csak abban az esetben állhat talpra, ha valóban felpörög a kereslet még az idén. Látva azonban az amerikai kontinensen a vírushelyzetet és a második hullámtól rettegő európai virológusokat, ez most még túlzott optimizmusnak tűnik.
A Volkswagennél lényegesen több okot látunk az optimizmusra. Tendenciaként itt is az figyelhető meg, hogy a várakozástól elmaradó árbevétel mellett az egy részvényre jutó veszteség kisebb lett az elemzői konszenzusnál. A vállalat jó úton halad a reorganizáció terén, ami talán a korábbi botrányok pozitív hatása, és mind a digitalizáció, mind az elektronizáció folyamatosan zajlik. Ráadásul a menedzsment rámutatott, hogy az eladások terén is egyértelmű a pozitív tendencia, hiszen míg áprilisban még 45 százalékkal maradt el a cég az egy évvel korábbi eladásoktól, addig júniusban ez az érték már csak 18 százalék volt, és júliusra várhatóan egy számjegyűre mérséklődik.
Mindamellett az árfolyamban egy nagyobb zuhanás alakult ki, ami viszont elsősorban annak a döntésnek volt a következménye, hogy a tavalyi évre vonatkozó, korábban elfogadott 6,5 eurós osztalékot 4,8 euróra csökkentette a menedzsment, a likviditási biztonságot helyezve előtérbe. Ugyanakkor a gyorsjelentés számait részletesebben értékelve és a költségcsökkentéseket is figyelembe véve a Volkswagen is felülteljesítővé válhat. Mindezt segítheti az is, hogy a vállalat rendelkezik a legnagyobb részesedéssel a kínai piacon, ahonnan egyre jobb eladási számok érkeznek. A heti gépjárműeladások legfrissebb adatai szerint július negyedik hetében az értékesítések 20 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbi értéket. Ezenkívül a Volkswagen technikai képe is vételre sarkallhatja a befektetőket, hiszen 125 és 130 között fontos alátámasztási szintek húzódnak, s ezt most megközelítette az árfolyam.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.