BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagyon rájár a rúd a Branson-vállalkozásokra

Kriván Bence | Földön, vízen, levegőben, de még a világűrben is befuccsolni látszanak Richard Branson innovátor-üzletember vállalkozásai. Kedden a Virgin Atlantic Airways kért csődvédelmet az Egyesült Államokban, hogy ottani eszközeit és tevékenységét megóvja a hitelezői követelésektől, amíg nem rendezi a sorait. A transzatlanti légi közlekedés egyik főszereplője tárgyalásban áll a cég feltőkésítéséről, hogy adósságaitól szabadulva hosszú távú, fenntartható pályára állhasson. Júliusban a részvényeseivel és hitelezőivel egyeztetve 1,2 milliárd fontos forrást kötött le a járvány miatt takarékra állított brit légitársaság üzemeltetéséhez. Ezt és vele a komplett kilábalási stratégiát augusztus 25-i összejövetelükön hagyhatják jóvá a hitelezők és a tulajdonosok. A tervben foglaltak jogszerűségét egy londoni bíróságon „tesztelte le” a Virgin, s ott nem találtak kivetnivalót. A Bloomberg szerint ha nem hagynák jóvá a programot és a finanszírozását, akkor szeptemberre kiürülne a kassza a Virgin Atlanticnél.

Berúgták az ajtót az amerikaiak

Az amerikai csődvédelem is a nyugodt tárgyalások esélyét növeli.

A New York-i bírósághoz benyújtott iratokban jelzik, hogy utasforgalmuk az első fél évben a tavalyihoz képest 89 százalékkal zuhant a pandémia miatt, a második fél évben pedig 25 százalékos kihasználtsággal tudnak működni, de az utazásszervező vállalkozásuk, a Virgin Holidays is vegetálni kényszerül. Az 51 százalékban a Branson vezette Virgin Grouphoz és 49 százalékban az amerikai Delta Air Lineshoz tartozó Atlantic már bezárta a London-Gatwick repülőtéren lévő bázisát, elbocsátott 3500 dolgozót. A multimilliárdos Branson a brit kormány anyagi segítségét kérte volna az üzemeltetéshez, de ettől a közfelháborodás és a befektetői ellenállás láttán visszatáncolt.

Egy másik Branson-érdekeltség, a 6,8 milliárd amerikai dolláros adósságállománya alatt roskadozó Virgin Australia áprilisban kért csődvédelmet. A Qantas legnagyobb ausztrál versenytársának az amerikai Bain Capital magántőke-társaság lett az új tulajdonosa, amely tegnap ismertette megszorítási terveit. Ezek szerint háromezer dolgozót küldenek el, nyolcezren maradnak, megszabadulnak a fapados leánycégüktől, a Tigerairtől, felfüggesztik hosszú távú nemzetközi járatai-

kat, amíg a járvány el nem ül. Flottájukból kisöprik az ATR-eket és az Airbusokat, csak a Boeing 737-esek maradhatnak – írja a 9News ausztrál hírportál. A tervet felvázoló Paul Scurrah vezérigazgató szerint az intézkedések révén három év múlva visszatérhetnek a válság előtti szintre, ez persze nagyban függ a pandémia lefolyásától. A cég a belföldi piacon nagyon erős pozíciókkal rendelkezik ma is, gondjai ott kezdődtek, amikor elhagyta a kontinens légterét.

Nem fogynak a jegyek

Egy harmadik Branson-érdekelts­ég, a Virgin Galactic űrsiklója a Föld légterét hagyná maga mögött, de ezzel is gondok adódtak. A tavaly ősszel a tőzsdén landoló cég egyelőre álmokat árul, pár órás, negyedmillió dolláros űrutazására eddig hatszázan fizettek be. A céldátum azonban folyamatosan távolodik, most épp 2021-re ígérik a beszállást a SpaceShipTwo fedélzetére, kedvcsinálóként a jármű belsejéről és a majdani látványról osztottak meg képeket. A befektetők mindenesetre nem rep(d)esnek az örömtől a cég második negyedéves, friss gyorsjelentése láttán. A nulladolláros bevételi sor és a 200 ezer dolláros féléves forgalom azt jelzi, hogy egy árva jegyet sem tudtak eladni az idén. A kiadások viszont nőttek, ennek következménye a 62,5 millió dolláros negyedéves veszteség.

A hétfői bejelentés óta a Galactic árfolyama 17 százalékot zuhant, pia-

ci értéke 4,4 milliárd dollárra olvadt. A cég is érzi, hogy mesékkel nem traktálhatja sokáig a befektetőket, épp ezért pikáns, hogy a vezérigazgatóját a Walt Disney-től érkező Michael Colglazierre cserélte le a múlt hónapban.

Bukás a témaparkokon

Colglazier válságból válságba érkezett, de volt cége akár elégedett is lehet a járványidőszak második negyedévével, hiszen részvényenként hatcentes kiigazított nyereséget (EPS) tudott kimutatni, szemben a 64 centes veszteségre számító elemzők várakozásaival. A bevétel 42 százalékkal, 11,78 milliárd dollárra esett. A vírus ötmilliárd dolláros kiesést okozott a Disney-nek a témaparkjai bezárása, a sportesemények és -közvetítések elmaradása és a hiányzó mozibevételek miatt. Csak a témaparkoknál 3,5 milliárd dolláros üzemi veszteség keletkezett. A mérleg helyrebillentésében az októberben indított Disney+ streamszolgáltatás bombasikere és 60,5 millió előfizetője segítette a világ legnagyobb szórakoztatóipari társaságát. A sikerre való tekintettel Star néven új, nemzetközi streamszolgáltatás elindításáról döntöttek. A jó hírekre 6 százalékkal drágult a Disney részvénye.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.