Az Airbnb a csütörtökre tervezett tőzsdére lépése során immár 56 és 60 dollár közötti ársávban tervezi részvényei értékesítését – értesült a The Wall Street Journal meg nem erősített piaci forrásokból. Korábban a 44–50 dollár közötti ársávban tervezték az elsődleges nyilvános részvénykibocsátást (IPO). Ha a tényleges ár elérné a tervezett ársáv felső határát, a szállásmegosztó társaság 3,1 milliárd dollárt vonhatna be a piacról, tőzsdei kapitalizációja pedig elérhetné a 42 milliárd dollárt. A cég a harmadik negyedévben 219 millió dolláros profitot ért el, az első kilenc hónapban viszont 697 millió dollár veszteséget halmozott fel, nem kis részben a koronavírus-járvány következtében.
A tőzsdei megjelenés előtt néhány nappal jelentette be egyébként az Airbnb azt is, hogy az Észak-Amerikán kívül működő, külső szoftvert használó professzionális szállásadói az erre való hivatkozással mostantól a listaáron felül nem számíthatnak fel külön szolgáltatási díjat. Minden költségüket be kell építeniük az árba, csakúgy, mint a rivális platformoknál. Ha pedig ezt nem teszik meg, az Airbnb 15 százalékos díjat kér tőlük az eddigi 3 százalék helyett. A Reuters szerint a legtöbb profi szállásadó ezért listaára megemelésére készül. A cég szóvivője hangsúlyozta: előzetes felméréseik azt mutatták, hogy a többi szállásközvetítőével könnyen összevethető, transzparens árképzés mintegy 17 százalékkal növelheti meg a foglalások számát. Hozzátette, az egyéni lakáskiadókra nem vonatkozik a módosítás.
A társaság egyik korábbi vezető munkatársa a változás kapcsán elmondta a Reutersnak, hogy az egyéni lakáskiadók nagyban javítják a cég társadalmi megítélését, de a szélsőséges esetben akár több ezer ingatlant is kiadó profi vendéglátók sokkal nagyobb bevételt termelnek. A cég IPO-dokumentációja szerint az első három negyedévben a sok lakást kiadó cégek az Airbnb partnereinek csupán 10 százalékát tették ki, a foglalásoknak viszont a 28 százaléka köthető hozzájuk.
Az ötszáz lakóingatlan rövid távú bérbeadásával foglalkozó Air Concierge vezérigazgatója, Ryan Danz úgy véli, segíti az üzletet az új árazás, hiszen sokkal összehasonlíthatóbbá teszi a különböző portálok kínálatát. A kilenc szállást hirdető Johnny Buckingham szerint viszont arról van szó, hogy az Airbnb el akarja venni a szállásadók kedvét az olyan szoftverektől, amelyekkel más oldalakra is feltehetik a lakásaikat. Világos az üzenet – mondja –, dolgozz kizárólag velünk, vagy fizess ötször annyit.
Egy másik vendéglátó, Rowan Clifford – aki már két éve megjósolta a díjemelést – úgy látja, nemsokára az egyéni szállásmegosztók díját is növelni fogja az Airbnb, és ezért romlik majd a pozíciójuk az egyéb platformokon megjelenő konkurenciával szemben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.