Meredeken zuhanó decemberi utasszámokról jelentett tegnap Európa két vezető fapados légitársasága, az ír Ryanair és a magyar vezetésű Wizz Air. A kontinens országaiban bevezetett utazási korlátozások következtében a Ryanair gépeire az előző év végéhez mérten 83 százalékkal kevesebb, összesen 1,9 millió jegyet váltottak, és a korábbi járatai mindössze 22 százalékát üzemeltető vállalat a rendelkezésre álló kapacitáson (ASK) 73 százalékos foglaltságot ért el. A Wizz Air utasforgalma kisebb mértékben, 80 százalékkal, valamivel 670 ezer alá esett, azonban a kapacitásához képest csupán 56 százalékos foglaltság mellett. Az előző év egészében a Ryanair 52,1 millió utast szállított, 66 százalékkal kevesebbet, mint 2019-ben. Bár az üzletmenet a rendkívül gyenge második negyedévet követően a nyári hónapokban sokat javult, szeptembertől, a koronavírus-járvány második hullámának a megjelenésével újra megcsappant a jegyet váltók száma. Hasonló tendenciák figyelhetők meg a Wizz Airnél is. Az év elején még rendre a 2019-es bázis fölött teljesítő cég eredményei márciusban kezdtek romlani, áprilisban összesen 78 ezer utas szállt fel a főként Kelet-Közép-Európában aktív diszkont-légitársaság gépeire, onnantól kezdve azonban ismét emelkedésnek indult az utasszám egészen a második hullám kezdetéig. A Wizz Air tavaly összesen 16,7 millió utast szállított, 58 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban.
A decemberi utasszám közzététele után a Ryanair részvényei kora délutánig csaknem 2 százalékkal, 15,1 euróig estek, míg a Wizz Air papírjai Londonban mindössze 0,4 százalékkal, 4458 pennyre, a Budapesti Értéktőzsdén viszont több mint 3 százalékkal, 17 780 forintra gyengültek.
A Ryanair-részvények értékeltségét rontja, hogy Boris Johnson brit miniszterelnök még az eddigieknél is szigorúbb korlátozásokat hirdetett ki, mivel az Egyesült Királyságban villámgyorsan terjed a SARS-CoV-2 vírus új variánsa. „A legújabb korlátozások nem segítik a légitársaságok szolgáltatásai iránti kereslet erősödését az első negyedévben, különösen, ha más európai országok is követik a brit példát” – kommentálta az intézkedést a Peel Hunt brókercég, amely a vártnál lassabban induló európai oltási kampány miatt megerősítette eladási ajánlását a Ryanair papírjaira.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.