BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kapacitáscsökkentéssel indíthat a Stellantis

Minden vezetői tapasztalatára szüksége lesz Carlos Tavaresnek, hogy a Peugeot (PSA) és a Fiat Chrysler Automobiles (FCA) egyesüléséből létrejövő Stellantis autógyártó konszernt növekvő pályára állítsa, miután mindkét cég részvényesei jóváhagyták tegnap a fúziót és Tavares vezérigazgatói kinevezését. Az egykori raliversenyző a Peugeot első embereként már bizonyította rátermettségét – például az Opel és a Vauxhall integrálásával –, ám most következik az igazi herkulesi feladat.

Az új cégcsoporthoz ugyanis – amelyet a jelenlegi adatok szerint a globális értékesítési rangsorban csak a Volkswagen, a Toyota és a Renault-Nissan-Mitsubishi fog megelőzni – nem kevesebb, mint 14 márka tartozik majd. A hatalmas céget ráadásul abban az időszakban kezdheti el egybegyúrni a portugál származású sztármenedzser, amikor az autóipar minden fontos szereplőjének euró-, illetve dollármilliárdokat kell az elektromos meghajtású modellek fejlesztésére és piaci bevezetésére költenie.

Mintha ez nem lenne elég, a Stellantis vezetésének rögtön egy speciális problémával, a konszern óriási fölös gyártási kapacitásának leépítésével is meg kell küzdenie. Mind a Fiat, mind a PSA üzemei már a világjárvány kitörését megelőzően is 70 százalék alatti kihasználtsággal működtek, tavaly azonban ez az arány 45, illetve 44 százalékra esett. A Stellantis pusztán a parlagon heverő kapacitásaival is simán hozhatná a Ford idei, hozzávetőlegesen négymillió autós termelését – véli az LMC nevű ágazati tanácsadó cég. Ha pedig megszabadulna nélkülözhető üzemeitől, a megmaradókkal még mindig számottevően növelhetné a termelést és a bevételt. Az egyesülés folyamán azonban a két cég vállalta, hogy gyárbezárások nélkül csökkentik majd évi ötmilliárd euróval a költségeket. Az elemzők szerint a cég központi országaitól távolabb, például Nagy-Britanniában vagy Szerbiában mégiscsak leállíthatják majd a gyártást.

Tavaly egyébként a legnagyobb mértékben, mintegy 92 százalékkal Kínában maradt el a lehetőségeitől mindkét cég. Tavares, bár a tervezett lépésekről nem árult el részleteket, korábbi nyilatkozatai alapján tisztában van azzal, hogy a világ legnagyobb autópiacán nem kerülhet ekkora hátrányba egyetlen globális ambíciókat dédelgető gyártó sem. Pláne úgy, hogy eközben rekordértékesítésről számolnak be a riválisai.

A jó hír az, hogy a Jeep terepjárók és a Ram kisteherautók kiemelkedő észak-amerikai értékesítéséből futja majd az e-autók bevezetésére és az átszervezéssel kapcsolatos költségekre is. A többi márka közül viszont bizonytalan például a Lancia, a Chrysler és a Maserati jövője. A befektetők elvárják, hogy a csupán kis sorozatban és részben egymás rovására értékesíthető, egymással rivalizáló márkák között is rendet vágjon a Stellantis régi-új vezére.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.