N. L. N. | Bár Fáykiss Péter, a Magyar Nemzeti Bank digitalizációs igazgatóságának igazgatója szerint a digitalizációs képesség egyre inkább nem versenyelőny, hanem a szükséges minimum lesz pénzintézeti körökben, ám Kuhárszky András, az OTP Bank digitális banki fejlesztési igazgatója szerint annak ellenére, hogy az elmúlt egy-másfél évben történt változások közelebb vittek a pénzintézeti digitalizáció magasabb szintjéhez, messze még az idő, amikor a digitális transzformációval nem élő szolgáltatók működése megnehezül.
A Microsoft Envision Forum pénzintézeti kerekasztalánál Kuhárszky András arról beszélt, hogy ahol a bankok megfelelő szolgáltatásokat tudtak kínálni az ügyfeleknek – például az elektronikus fizetés terén –, ott valóban jelentős digitális áttörés történt, ám számos más szolgáltatás esetében épp a pandémia mutatta meg, hogy újra kell gondolni, miként lehet digitális térbe helyezni az adott szolgáltatást. Kuhárszky András példája szerint a megtakarítások kezelése terén meglepetésre akadályokba ütköztek a digitális megoldások bevezetésénél. Az OTP szakembere szerint hiába gondolták, hogy a fiatalok, a digitális bennszülöttek számára könnyű lesz az új megoldások alkalmazása, kiderült, hogy ezeknek az ügyfeleknek az esetében fontos, hogy valaki vezesse őket – ez jó eséllyel a pénzügyi edukáltság hiányával függhet össze.
Pereczes János, az MKB digitális banki ügyvezető igazgatója szerint az elmúlt időkben az is kihívást jelentett, hogy a banki belső embereket hogyan lehet nyitottá tenni a digitális szolgáltatások támogatására. Ezen a területen ugyanakkor hatalmas változást hozott a pandémia nyomán bevezetett home office, az otthoni digitális működés. Fáykiss Péter szerint az, hogy egyre kevésbé az IT-csapat dönt a fejlesztésekről, azt bizonyítja, hogy ma már nem infrastrukturális, hanem üzleti döntés a bankokban a digitalizációs fejlesztés. Az MNB hamarosan digitális ajánlást készít elő, amelyben átfogóan fogalmazza meg az elvárásait a szektorral szemben. Az egyik oka a szabályozásnak – mondta Fáykiss Péter – éppen az, hogy a fejlesztések terén nagyon heterogén a piac, a lemaradókat ösztönözni kell.
A bankszektor természetesen teljesíti a szabályozói követelményeket, ám továbbra is gond, hogy a körön kívül eső szolgáltatók csak az ügyféligények kielégítésére koncentrálhatnak – emlékeztetett az egyenlő pálya hiányára Kuhárszky András. Fáykiss Péter szerint a fejlesztésekre épp azért van szükség, mert ahol magas szinten digitalizálódott a bankrendszer, ott ezek a szereplők nehezebben tudnak teret nyerni. A másik oldalról ugyanakkor a big tech cégek példát, kihívást állítanak a bankok elé, ami segítheti a digitális fejlesztéseket.
A banki fejlesztési pénzek
50
százaléka digitális megoldásokat finanszíroz
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.