Ajánlást készít az MNB
N. L. N. | Bár Fáykiss Péter, a Magyar Nemzeti Bank digitalizációs igazgatóságának igazgatója szerint a digitalizációs képesség egyre inkább nem versenyelőny, hanem a szükséges minimum lesz pénzintézeti körökben, ám Kuhárszky András, az OTP Bank digitális banki fejlesztési igazgatója szerint annak ellenére, hogy az elmúlt egy-másfél évben történt változások közelebb vittek a pénzintézeti digitalizáció magasabb szintjéhez, messze még az idő, amikor a digitális transzformációval nem élő szolgáltatók működése megnehezül.
A Microsoft Envision Forum pénzintézeti kerekasztalánál Kuhárszky András arról beszélt, hogy ahol a bankok megfelelő szolgáltatásokat tudtak kínálni az ügyfeleknek – például az elektronikus fizetés terén –, ott valóban jelentős digitális áttörés történt, ám számos más szolgáltatás esetében épp a pandémia mutatta meg, hogy újra kell gondolni, miként lehet digitális térbe helyezni az adott szolgáltatást. Kuhárszky András példája szerint a megtakarítások kezelése terén meglepetésre akadályokba ütköztek a digitális megoldások bevezetésénél. Az OTP szakembere szerint hiába gondolták, hogy a fiatalok, a digitális bennszülöttek számára könnyű lesz az új megoldások alkalmazása, kiderült, hogy ezeknek az ügyfeleknek az esetében fontos, hogy valaki vezesse őket – ez jó eséllyel a pénzügyi edukáltság hiányával függhet össze.
Pereczes János, az MKB digitális banki ügyvezető igazgatója szerint az elmúlt időkben az is kihívást jelentett, hogy a banki belső embereket hogyan lehet nyitottá tenni a digitális szolgáltatások támogatására. Ezen a területen ugyanakkor hatalmas változást hozott a pandémia nyomán bevezetett home office, az otthoni digitális működés. Fáykiss Péter szerint az, hogy egyre kevésbé az IT-csapat dönt a fejlesztésekről, azt bizonyítja, hogy ma már nem infrastrukturális, hanem üzleti döntés a bankokban a digitalizációs fejlesztés. Az MNB hamarosan digitális ajánlást készít elő, amelyben átfogóan fogalmazza meg az elvárásait a szektorral szemben. Az egyik oka a szabályozásnak – mondta Fáykiss Péter – éppen az, hogy a fejlesztések terén nagyon heterogén a piac, a lemaradókat ösztönözni kell.
A bankszektor természetesen teljesíti a szabályozói követelményeket, ám továbbra is gond, hogy a körön kívül eső szolgáltatók csak az ügyféligények kielégítésére koncentrálhatnak – emlékeztetett az egyenlő pálya hiányára Kuhárszky András. Fáykiss Péter szerint a fejlesztésekre épp azért van szükség, mert ahol magas szinten digitalizálódott a bankrendszer, ott ezek a szereplők nehezebben tudnak teret nyerni. A másik oldalról ugyanakkor a big tech cégek példát, kihívást állítanak a bankok elé, ami segítheti a digitális fejlesztéseket.
A banki fejlesztési pénzek
50
százaléka digitális megoldásokat finanszíroz


