Pénz- és tőkepiac

Zöld kötvényt bocsátott ki a Vajda Papír

Az első fecskék érkezését követően fellendülhet a hazai zöldkötvény-piac, a Deloitte szerint további nyolc vállalat fontolgatja a kibocsátást.

Első iparvállalatként a Vajda Papír Kft. bocsátott ki zöld kötvényt Magyarországon – jelentette be a Budapesti Értéktőzsde (BÉT).

Hazánk vezető higiéniai papírtermék-gyártója 9,9 milliárd forint értékben vitte piacra kötvényeit a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Növekedési Kötvényprogramja (NKP) keretében.

A kötvényt az aukciót követő 90 napon belül vezetik be a vállalati kötvények kereskedésére kialakított kötvényplatformra, a BÉT Xbondra. A fix kamatozású, amortizálódó (kamat-és törlesztő szelvényes) futamideje 10 év, a kötvény kuponjának mértéke 3,5 százalék, hozama pedig 2,82 százalék lett. Az aukció során összesen mintegy 16,6 milliárd forint értékű ajánlat érkezett.

A 9,9 milliárdos forrással a cég újabb gyáregységgel bővíti dunaföldvári üzemét, egyben eleget tesz zöld stratégiájában foglalt vállalásainak is.

A kötvények zöld minősítését vizsgáló olasz Sustain Advisory cég megállapította, hogy a beruházás megfelel a minősítés kritériumainak, nevezetesen, hogy a célok között szerepel az energiahatékonyság, a megújuló energiák arányának növelése, a károsanyag-kibocsátás csökkentése, a fenntartható víz- és szennyvízgazdálkodás, illetve a vízfogyasztás csökkentése. Ezen túl biztosított az öko-hatékony és/vagy körforgásos gazdasághoz igazított termékek, gyártási technológiák és folyamatok alkalmazása, valamint az erdők védelme.

Fotó: Kovács Tamás / MTI

Az első fecskék érkezését követően fellendülhet a hazai zöldkötvény-piac, a Deloitte multinacionális könyvvizsgáló társaság felmérése szerint további nyolc vállalat fontolgatja a kibocsátást.

A Deloitte úgy véli, a magyar vállalkozások tisztában vannak vele, hogy a klímaváltozás hosszabb távon befolyásolja üzleti tevékenységüket. Mivel azonban a fenntarthatóságot szolgáló beruházások a megkérdezettek szerint drágábbak és lassabban térülnek meg, így ilyeneket csak akkor indítanak, ha azok növelik a hatékonyságukat és csökkentik költségeiket, vagy a fiatal tehetségek bevonzása és a cégek reputációja érdekében látják fontosnak.

A cégek több mint 40 százaléka tervez is valamilyen fenntarthatósággal kapcsolatos beruházást, de a többség ezt saját erőből finanszírozná.

A felmérésből szintén kiderült, hogy míg a hazai tulajdonban álló magán és állami vállalkozások a Magyar Nemzeti Bank Növekedési Kötvényprogramjának is köszönhetően nyitottak a zöld kötvények kibocsátására, a nemzetközi konszernek magyar leányvállalatainál ez azért nem jön szóba, mert a pénzügyek rendszerint az anyavállalatok hatáskörébe tartoznak.

NKP Deloitte zöldkötvény Vajda Papír MNB
Kapcsolódó cikkek