Pénz- és tőkepiac

Milliárdos profitot termelt a Tesla

A növekvő értékesítés és a költségek visszafogása nyomán lépte át az álomhatárt a Tesla a második negyedévben.

Története során először a Tesla 1 milliárd dollár feletti, pontosan 1,14 milliárd dolláros nettó profittal zárta negyedévét

– derül ki a cég gyorsjelentéséből. A második negyedéves korrigált nyereségből egy részvényre 1,45 dollár jutott, messze túlteljesítve az elemzői konszenzus 98 centes előrejelzését.

Fotó: AFP

A vártnál jobb eredményt a kaliforniai autógyártó egyebek között néhány közkedvelt modellje iránti növekvő keresletnek, valamint a sikeres költségcsökkentési intézkedéseknek köszönheti. A Model Y és a Model 3 népszerűségét még a többszörös áremelés sem kezdte ki.

Elon Musknak ráadásul nem csupán profitágon, hanem árbevétel-soron is sikerült meglepnie a piacot,

hiszen a 11,96 milliárd dolláros forgalom 6 százalékot vert a Refinitiv által megkérdezett elemzők átlagolt prognózisára. Az egy évvel ezelőtti bázisidőszakban az akkori gyárleállítások következtében 6 milliárd dollárra visszaeső bevétel pedig mintha már fényévekre volna.

Éves szinten a társaság a kiszállítások 50 százalékos növelését tűzte ki célul,

azonban – mint kiemelték – ennek elérése nagyban függ majd az alkatrész-ellátástól.

Visszatérve a profitra, további kedvező hír, hogy 2019 óta most első ízben már nem a környezetvédelmi kreditpontok értékesítésével termelték ki a nyereség zömét, lévén csupán 354 millió dolláros bevétel folyt be ebből a tevékenységből, míg az autógyártásból 10,2 milliárd. Szintén az autógyártás profitabilitásának javulását tükrözi az is, hogy az üzemi eredmény is lendületesen bővült, pedig egyre többe került a beszállítói lánc működése a Teslának, amely a bitcoinjain 23 millió dolláros veszteséget szenvedett el.

Az elektromosautó-gyártás úttörőjének részvényei a remek eredmények nyomán 2,2 százalékkal drágultak

az amerikai piacok zárását követő elektronikus kereskedésben, s az árfolyam minden bizonnyal még feljebb is szökhetett volna, ha a gyorsjelentés bemutatásakor nem hangzik el néhány kevésbé optimista megjegyzés is.

Természetesen még mindig a globális autóipart sújtó csiphiányról van szó,

amelyre tekintettel néhányszor már átmenetileg le kellett állítani a Tesla üzemeit is. Musk szerint az év további részében is súlyos marad a helyzet, és a leginkább érintett Cybertruck – a vállalat akkumulátoros könnyű teherautója – piaci bevezetésének időpontját sem tudta megmondani. Az biztos, hogy idén már nem kerül rá sor.

A másik bizonytalan pont az újgenerációs 4680-as (46 milliméter átmérőjű és 80 milliméter hosszú) akkumulátorok gyártása, amely szintén egyelőre meg nem határozott időpontban startolhat el. Nehéz megmondani, mikor hárul el az összes technikai akadály az elemgyártás elől – fakadt ki Musk. Utalt azonban a társaság B-tervére is, amely szerint továbbra is az eddigi 2170-es akkut fogják használni. Hozzátette, a beszállítók jövőre megduplázzák termelésüket.

A befektetők kérdésére Musk a hosszú átfutási időre hivatkozva cáfolta, hogy saját csipgyártó üzemet létesítenének. Még ha villámgyorsan cselekednénk, akkor is 12-18 hónapot emésztenének fel az előkészületek – mondta.

Kedvező hír ugyanakkor, hogy a vállalat menedzsmentje úgy véli, korlátozott számban már idén megkezdődhet a Model Y SUV-ok gyártása Texasban és Németországban is.

A jelentést követően Ryan Brinkman, a JPMorgan részvényelemzője már frissítette is ajánlását, és bár a Tesla papírjait továbbra is alulsúlyozásra javasolja, ám a célárat 160 dollárról 180-ra emelte. Mint hangsúlyozta, a vállalat mindenben felülmúlta a konszenzust, bár ő szabad cash flowban többet várt volna. A legtöbb pozitívum viszont már régen beépült a kurzusába – fűzte még hozzá.

Elon Musk elektromos autó EV Tesla
Kapcsolódó cikkek