BUX 54,764.34
-0.67%
BUMIX 4,387.15
-0.12%
CETOP20 2,465.98
-0.55%
OTP 19,000
-0.73%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
-1.69%
0.00%
0.00%
ZWACK 16,600
0.00%
0.00%
ANY 1,595
-0.31%
RABA 1,460
0.00%
+0.35%
+0.47%
+2.22%
0.00%
OPUS 246.5
+0.61%
+0.21%
-0.89%
-0.46%
OTT1 149.2
0.00%
+0.40%
MOL 2,738
-1.08%
+4.74%
ALTEO 1,535
-1.29%
+0.56%
-1.61%
EHEP 1,800
-1.37%
0.00%
-0.32%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+3.07%
-0.72%
-4.26%
0.00%
SunDell 37,400
0.00%
+2.50%
+0.43%
+1.09%
0.00%
+1.31%
NUTEX 19.82
-0.10%
Forrás
RND Solutions
Pénz és Tőkepiac

Öt akkumulátorgyárral készül a Stellantis az elektromos átállásra

A Stellantis csoporthoz tartozó 14 márka mindegyike kínál majd 2025-től tisztán elektromos meghajtású gépkocsikat.

A Stellantis több mint 30 milliárd dollárt fordít 2025-ig modelljei elektromos változatának kifejlesztésére és piaci bevezetésére

– jelentette be csütörtökön kora délután a világ negyedik legnagyobb autógyártója Milánóban, az általa szervezett elektromosautó-naphoz (EV-day) kapcsolódó sajtótájékoztatón. Mint kiemelték, az expanziót segíteni fogja, hogy öt akkumulátorgyárat terveznek felépíteni Európában és Észak-Amerikában.

Az új gigaüzemek közül az egyik első Olaszországban, délen, az Adria partján fekvő Termoliban fog felépülni,

erről már meg is egyeztek a római kormánnyal – mondta Carlos Tavares vezérigazgató. A Fiat révén a Stellantis egyik legnagyobb termelési központja éppen Itália, ám a cég két hasonló méretű akkumulátorgyárat kíván létrehozni Németországban, illetve Franciaországban is, mindkét projektet a francia TotalEnergies leánycégeivel létrehozott vegyes vállalatokon keresztül menedzselik. Sőt, a hírek szerint a további európai és tengerentúli óriásüzemekről is dönthetnek még az idén.

Fotó: NurPhoto via AFP

 

Visszakanyarodva az olasz gyárépítésre, az az információ is eljutott a Reutershez, hogy valószínűleg PPP (Public-Private Partnership) konstrukcióban, de a Stellantis vezetésével valósulhat meg a projekt, amelynek büdzséjét előzetesen egymilliárd euróra becsülik. John Elkann cégelnök kedden kormányzati tisztségviselőkkel tárgyalt erről Rómában.

A januárban az olasz-amerikai Fiat-Chrysler és a francia Peugeot összeolvadásából létrejött multinacionális konszernhez 14 gépkocsimárka – egyebek mellett az Alfa Romeo, a Lancia, a Peugeot, a Jeep, a RAM, a Fiat, a Vauxhall, a Chrysler, a Citroen, valamint az Opel – tartozik, és a menedzsment most azt vállalta, hogy négy éven belül valamennyi márka kínál majd tisztán villamos meghajtású gépkocsikat. 

A cég forgalmán belül 2030-ban Európában már 70 százalékos arányt képviselnek majd a zéró emissziós gépkocsik értékesítéséből befolyó bevételek,

míg Észak-Amerikában akkorra még csupán 40 százalék körüli hányadot érnek el.

A márkák közül kedvező hírt kapott az Opel, amely Európában 2028-tól kizárólag elektromos autókat fog kínálni, de Kínában is megjelennek a márka villanymotoros autói. A Fiat két évvel később válik majd kizárólagosan villamos meghajtású márkává. Az amerikai Dodge 2024-ben jönne ki egy bivalyerős e-SUV-val, míg a RAM feladata, hogy egy elektromos kisteherautót dobjon piacra.

Csütörtök reggel a rendezvényre készülve a Stellantis közölte, hogy a globális autógyártást hátráltató csiphiány ellenére a vártnál jobban kezdte a 2021-es évet. Bár kevesebb autót gyártottak a tervezettnél, ám a cég üzemieredmény-rátája mégis túllépett az éves célként kitűzött 5,5–7,5 százalékos sávon, mivel kelendők voltak a drágább modelljeik, és a szinergiák kihasználása, sőt még a költségcsökkentés is sikeresen alakult. A társaság egyébként éves szinten több mint ötmilliárd eurót vár az egyesüléssel kapcsolatos szinergiáktól. 

A társaság szabad cash flow-ja viszont negatív volt az első fél évben, jóllehet éves szinten ennél a mutatónál is pozitív fordulatot várnak.

A grandiózus tervek nem győzték meg a Stellantis részvényeseit, az árfolyam a tegnapi zárásra 4 százalékkal, 16 euró alá esett.

Kapcsolódó cikkek