Néhány hónapon belül a német közutakon is megkezdi a Volkswagen és mesterséges intelligenciát fejlesztő partnere, az amerikai Argo AI az önvezető autók tesztelését – jelentette be a Herbert Diess, a VW és Bryan Salesky, az Argo vezérigazgatója a Müncheni Autószalon megnyitása előtt tartott sajtótájékoztatón.
Az autós fórumon bemutatják az ID.Buzz nevű, a Transporterre kísértetiesen hasonlító elektromos mikrobusz speciális változatát, amellyel Hamburgban és Münchenben is elstartolhat a kísérleti üzemelés. A kisbuszt bőségesen felszerelik kamerákkal, radarokkal és lidar-érzékelőkkel, úgyhogy állítólag a tőle több mint 400 méterre elhelyezkedő tárgyakat is érzékelni tudja.
Az elsődleges cél, hogy 2025-ben az önvezető ID.Buzz már teher- és személyszállítást is végezzen Hamburgban.
Az okosautók közúti tesztelése egyébként a Reuters szerint csupán a Volkswagen számára lesz újdonság, hiszen az Argo AI tengerentúli partnereivel, azaz a Forddal és a Lyfttel már az Egyesült Államok hét városának útjain vizsgálja működés közben a forradalmian új technológiát.
A VW és az Argo a siker garanciáját abban látja, hogy közvetlen együttműködésben, közösen fejlesztik majd az autók mechanikus alkatrészeit, illetve a féket, a gázpedált és az autókba épített nagy teljesítményű számítógépet irányító szoftvereket is.
A már a saját tőzsdére lépését tervező Argoban egyébként a Ford 2017-ben, a Volkswagen pedig 2,6 milliárd dolláros befektetéssel 2019-ben vásárolt 40-40 százalékos részesedést, míg a Lyft idén szerzett egy 2,5 százalékos részvénypakettet.
Amint az önvezető járművekben az autózás paradigmaváltását látó Herbert Diess kifejtette, a Volkswagen jelentős üzleti lehetőséget lát a gépkocsik működtetéséhez szükséges szolgáltatásokban is, ezért ez a terület a jövőben a konszern egyik alapüzletágává válhat.
A német topmenedzser várakozása szerint 2030-ra a globális mobilitási piac értékesítései elérhetik az évi 5000 milliárd eurót, vagyis a jelenlegi dupláját. Ebből 1200 milliárd euró juthat majd az autószektorra, aminek 85 százalékát hozzák a kocsik, 15 százalékát pedig a mobilitási szolgáltatások.
Éppen ezért állt a VW annak a konzorciumnak az élére, amely a Europcar autókölcsönző felvásárlására szerveződött.
A fényes terveken túl azonban jóval prózaibb problémákról is meg kellett szólalnia a napokban Diessnek, hiszen tegnap a Bloomberg-tv újfent az autóipart sújtó csiphiányról kérdezte. A válasz meglepően őszinte, ugyanakkor meglehetősen letaglózó volt, a vezérigazgató szerint ugyanis olyan hatalmas a kereslet a félvezetők iránt az ipar legkülönbözőbb területein, hogy még hónapokig, sőt akár évekig is elhúzódhat a szektort visszavető szűk keresztmetszet. Murat Aksel, a VW beszerzési igazgatója azzal egészítette ki főnöke nyilatkozatát, hogy csupán a globális csipgyártó kapacitás 10 százalékos bővítése vethetne véget a gondoknak.
Egy nappal korábban, a már szintén a müncheni szomszédvárban tartózkodó Ola Kallenius Daimler-vezér is azt mondta a sajtónak, hogy 2023-ig biztosan nem oldódnak meg az alkatrész-ellátási nehézségek.
Valamivel optimistább volt Oliver Zipse, a BMW vezetője, aki egy nagyjából 12 hónap problémás időszakra számít még.
A csiphiányt legújabban a koronavírus malajziai fellángolása miatt elrendelt gyárbezárások fokozták, lévén ez az ország kulcsjelentőségre tett szert a szektorban az elmúlt években. Itt termel többek között az Infineon, az STMicroelectronics és az NXP Semiconductors is.