Az Alibaba szerint a szingli nap idei teljes eladásai rekordmagasságot értek el. Az 540,3 milliárd jüan körülbelül 84,5 milliárd dollárnak felel meg, s 8,5 százalékos növekedést jelent az előző évi vásárhoz képest. Mégis ez volt a leglassabb növekedési ütem, mióta az e-kereskedelmi óriás 2009-ben elindította a fesztivált. A JD.com is rekordértékesítésről számolt be. A másik kínai e-kereskedő 349,1 milliárd jüant, azaz körülbelül 54,6 milliárd dollárt kasszírozott. A JD.com amerikai letéti jegyei 8,3 százalékkal emelkedtek csütörtökön, az Alibabaé pedig 2,4-del. De pénteken már fanyalgott a hongkongi piac, ahol az Alibaba ottani részvényei mínuszba csúsztak.

A november 11-re időzített, „dupla 11-es” vásár manapság már tripla, amennyiben idén 11 napig tartott. És az Alibaba törekvése, hogy kínai ünnepből globális fesztivállá fejlessze a szingli napot. Az idei év azonban nem igazán kedvez az e-kereskedő cégeknek. Az Alibaba vásárát is sújtotta a logisztikai láncok szakadozottsága, a csiphiány és a kínai áramkimaradások. Amire még a pekingi hatóságok is rátettek egy lapáttal, szigorúan figyelmeztetve az Alibabát, hogy tartózkodjon az extrém kampányoktól. Aminek jelentős súlyt adott, hogy a céget tavasszal rekordbírsággal sújtották a szabályozók.

Fotó: STR / AFP

Az áramkimaradások több tartományban is leállították vagy fékezték a gyártást, ami jelentős részben a fogyasztási cikkeket előállító üzemeket érintette érzékenyen. Míg a csiphiány az elektronikai termékek piacán okoz szállítási nehézségeket, komoly késéseket. A két nagy kínai e-kereskedelmi platform, a Taobao és a JD.com adatai azt mutatják, hogy az Apple és a Huawei friss modelljeire hosszú heteket kell várniuk a vásárlóknak. A kereskedők eltérő stratégiát követtek a vásár idején, míg egy részük a növekvő költségek és a késedelmes szállítás ellenére is tartotta magát a megszokott árkedvezményekhez, addig sokan visszavágtak azokból, vagy a hirdetési költségeken spóroltak.

Talán nem véletlen, hogy az Alibaba ezúttal a fenntarthatóságra és a társadalmi felelősségre fókuszált. Ezek nehezen mérhetők, s így mérföldkőként adhatták el, hogy a Tmall platform 100 millió jüan, azaz 1,6 millió dollár értékben bocsátott ki „zöldkuponokat” a környezetbarát vásárlóknak.